December 18-án nagy bejelentéssel állt elő az Egyesült Államok-béli IBM Research almadeni kutatólaboratóriuma, elmondásuk szerint egy olyan akkumulátortechnológián dolgoznak, ami híján van az olyan nehézfémeknek, mint a nikkel, vagy éppen aktuális nagy ellenség, a Kobalt.

Hirdetés

A jelenleg használt lítium-ion akkucellák mindegyikében van kobalt, ami több szempontból sem túl jó. Egyrészt ez egy ritka, így igencsak drága alapanyag. Továbbá ott van a Kobalt szégyenlistáján az is, ahogyan azt bányásszák. Legfőbb lelőhelye az afrikai Kongó, ahol a hírek szerint rabszolga-jellegű kizsákmányolással (egyes hírek szerint még gyermekmunkások is vannak az ilyen bányák „alkalmazásában”) hozzák a felszínre az értékes Kobaltot. Ezen anyag elhagyása tehát több szempontból is kívánatos az e-autók (és minden más) akkumulátoraiból.

Talán erre a problémára épp az IBM kutatócsapata adja majd meg a megoldást? Reméljük, bár a Tesla maga is dolgozik már azon, hogy a fent említett nehézfémeket elhagyhassa az akkucellák gyártása során, így maguknak pénzt, a világnak pedig sok problémát megspórolva. Az almadeni csapat ráadásul azt is elmondta, hogy egy autóipari óriás is segíti a munkát tapasztalatokkal, ami a Mercedes-Benz, egészen pontosan a márka szintén amerikai kutatási laborja, a Mercedes-Benz Research And Development North America lab!

Az IBM almedeni intézetének elmúlt 30 évi eredményei!

Utóbbi partnernek szüksége is lesz valami igazán átütő újdonságra, hiszen egyes hírek szerint nem megy úgy a Mercedes-Benznek az elektromos autók fejlesztése, ahogyan azt az erre fogékony vásárlóik elvárnák, az pedig nem sokáig adja el így autóikat, hogy „ez egy Mercedes-Benz”. A közös munka során az új fejlesztésű akkucellákból jelenleg még nem tudják 100%-ig elhagyni a Kobaltot és a Nikkelt, de elmondásuk szerint három új anyagot is bevetnek a siker érdekében, amiket korábban még nem használtak akkumulátorok előállításához!

Ráadásul ezeket az alapanyagokat a tengervízből lehet előállítani, közel sem okozva akkora természeti károkat, mint a felszíni bányászat. Az új akkumulátor másik alapvető jellemzője lesz a „magas lobbanáspontú, biztonságos folyékony elektrolit”, amely megakadályozza a lítium-dendrit képződését töltés közben.

„Ahhoz, hogy igazán meg lehessen érteni ezt a folyamatot, szó szerint közelről kell tanulmányozni. Erre csak a legmodernebb eszközökkel nyílik lehetőség, de a Stanford Egyetem és az amerikai National Accelerator Laboratory együttműködésének keretei között ez szerencsére rendelkezésre állt. Az úgynevezett krio-elektron mikroszkóp (cryo-EM) bevetésével sikerült felderíteni, pontosan hogyan is alakulnak ki és formálódnak a lítium fém dendritjei.
A felvételek szerint ezek a hatoldalú kristályok akkor okoznak gondot, ha átütik az akku különböző részei között található szeparátor közeget. Amennyiben a katód és az anód közé helyezett membrán sérül, akkor közvetlen kapcsolat jön létre a két réteg között, az pedig rövidzárhoz vezet. Az átszivárgó töltés hőemelkedéssel jár, ami egy bizonyos szint után a gyúlékony elektrolit-folyadék belobbantásával tüzet hoz létre.”

Az új cellák jellemzője lesz még a gyors tölthetőség (5 perc alatt 80%), valamint a 800 Wh/l energiasűrűség, a 90% körüli hatékonysággal üzemelő energiatárolási képesség. És hogy mindez mikor lesz valóság? Reméljük minél előbb beszámolhatunk végre arról, hogy egy új technológia forradalmasítja az e-autózást!

Regisztrálj a fórumunkon ahol elmondhatod a véleményed és troll mentes zónában cseveghetünk. “e-cars.hu club, e-autó tulajdonosoktól, e-autó tulajoknak és rajongóknak, érdeklődőknek” egyaránt! https://ecarsforum.hu/