Kedves Barátom még tavaly októberben rendelt egy Jaguar I-Pace elektromos autót Németországból, melyet január végén vehetett át. Ideiglenes német rendszámmal pedig haza is hozta lábon az elektromos csodát.

Első videós tesztünkben sikerült letesztelnünk egy IONITY töltővel és egy tempósabb autópálya sebességgel. Nem volt ok a panaszra, tette a dolgát elég korrekt fogyasztás mellett. Ha még nem láttad a videót akkor ide kattintva megnézheted.

A nagymacskát napi szinten használtuk, hibamentesen! Azonban két hete villámtöltések után párszor kiírt egy meglehetősen érdekes hibaüzenetet: hibrid akkumulátor hiba. Egészen múlt hét keddig az autó teljesen normálisan viselkedett, délután jött a feketeleves. Kiírta, hogy: Csökkent fékpedálérzet. Szerencsére Szilárd barátom a rekuperáció segítségével még sikeresen haza tudott érni. Majd este átmentem hozzá, mert aggódva hívott, hogy nagy a baj: elromlott az elromolhatatlan elektromos autó! A poén, hogy pont ezen a napon kapta meg a zöld rendszámot is az I-Pace! Így már tényleg egyedi és első magyar I-Pace tulajdonosnak számított, de sajnos nem sokáig tartott az öröm.

Megérkezésemkor a kétségbeesést láttam az arcán, de gondoltam, hogy nagy baja úgysem lehet az autónak. Nem olyan, hogy tönkremegy a váltó vagy besül a motor, esetleg az EGR lángja szúr át amivel lángba borítja az egész autót. Beültem, majd jöttek a hibaüzenetek (a videó az elszállítás előtt készült):

Látom: Sebességváltó meghibásodás. Hmm… finom lesz. Gondolkoztam, majd rájöttem, hogy ez biztos csak a kis 12V-os akku minimális feszültsége miatt lehet. Ekkor szokott az elektromos autó ilyen mennyiségű és minőségű hibalistát generálni, se előre se hátra. Benyomtam a start gombot ismét, ekkor már nem tudta a hiba üzeneteket sem dobálni, mivel be sem bootolt a rendszer. Eljutott az ugró Jaguárig, majd kikapcsolt. Egyedül csak úgy kapcsolt be az autó, ha hálózatra volt dugva. Ekkor már körvonalazódott bennem, hogy a 12V-os akku lesz a ludas. Szilárd arcán láttam a megnyugvást. Az autóban levő Assistance gomb még működött, hosszan megnyomva kapcsolta a német hölgyet. Akinek angolul elmondtam a problémát és már azonnal küldeni akarta az Assistansos emberkét, de megnyugtattam, hogy ráér holnap reggel is. 9 órás időpontot céloztuk meg és 9 órakor már kopogtattak az ajtón. Az úriembernek elmondtam a tüneteket és egyből a 12V-os akku felé vette a mérőműszer irányát. Fontos tudni, hogy a Jaguar I-Pace-ben két darab 12V-os aksi van. A nagyobbikon megvolt a megfelelő feszültség míg a kisebbik 12 voltoson csak 4V-ot mért. Megvan a hiba oka!

Assistance szolgáltatást ismét felhívtuk, hogy küldhetik a trélert. 14 óra után meg is érkezett, a srácok egyből felpakolták majd elindultak a Budaörsi szervíz felé.

Ahol még aznap délután neki láttak a hiba feltárásának ami a következőképpen zajlott:

Az autó szervizbe történő beszállításakor, az Assistance szolgáltató által is ellenőrzött 12V-os kisegítő akkumulátort lecsatlakoztatták a rendszerről és műszerrel megvizsgálták a töltöttségét. Ennek alapján az akkumulátort feltöltötték, majd ismét ellenőrizték. Az újbóli mérés szerint az akkumulátor nem volt hibás, így azt visszacsatlakoztatták a rendszerbe. Az autó hibatárolóját kiolvasva a hibával (nem indult az autó) összefüggő, azt megelőzően, illetve annak következményeként felmerülő hibakódokat találtak a Jaguar szakemberei a rendszerben (amiket fent is láthattok). Ezeket megvizsgálva a szakemberek ellenőrizték az autó 12V-os rendszerének töltését és ez azt mutatta, hogy a 12V-os rendszert kiszolgáló elosztó – a rendszer által tárolt hiba miatt – nem tölti a 12V-os kisegítő akkumulátort.

Majd a hibatároló törlése és az autó altatása után ellenőrizve, a 12V-os akkumulátorok töltése már megfelelő volt.

Ezt követően a hibával összefüggésben két vezérlő modul frissítése történt meg:

  • központi vezérlő (GWM) – mely a 12V-os rendszert is vezérli,
  • nagyfeszültségű akkumulátor vezérlő (BECM)

A fentiek után az Autopalace Buda Jaguar szakemberei felvették a kapcsolatot a Jaguar Land Rover műszaki csapatával, hogy értesítsék őket az esetről és kikérjék az álláspontjukat esetleges további vizsgálatok szükségességéről. Javaslatukra lekérdeztek különböző élő adatokat amiket ők ellenőriztek, majd a gépkocsi változatos körülmények között történő próbáját kérték. Ezek során a műszerfalon nem jelent meg újból a hibaüzenet, illetve a gépkocsi viselkedése is megfelelő volt.

Mivel a műszaki csapat nem látott rendellenes adatot és a hibát sem lehetett tapasztalni a próbák során, így további próbákat javasoltak. Ekkor pedig értesítettek minket, hogy mehetünk az autóért és tesztelhetjük. Ha pedig újbóli anomáliával találkozunk akkor egyből értesítsük őket. Bízom benne, hogy erre már nem fog sor kerülni és a két modul frissítése végleg megoldotta a hibát.

Szilárd barátommal szeretnénk megköszönni az Autopalace Buda gyors segítségét. A lehető legpozitívabban álltak az autóhoz! Példaértékű volt, hogy naponta kétszer felhívtak és elmondták, hogy éppen hol tart a folyamat és mire számíthatunk. Ilyen egy ügyfélcentrikus szerviz.

További tesztünk és az autót bemutató sorozatunk pedig tovább folytatódik a YouTube csatornánkon, iratkozz fel még most a Feliratkozás gombra kattintással.

Regisztrálj a fórumunkon ahol elmondhatod a véleményed és troll mentes zónában cseveghetünk. “e-cars.hu club, e-autó tulajdonosoktól, e-autó tulajoknak és rajongóknak, érdeklődőknek” egyaránt! https://ecarsforum.hu/