Tavaly november elején számoltunk be arról a nagyszerű hírről, hogy megalakult egy konzorcium Ionity néven akik ultra gyors töltőket akarnak telepíteni Európa főbb autópályái mellé.
Több nagy autógyártó (BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company és a Volkswagen az Audival és a Porscheval) által létrehozott konzorcium az Ionity. A bejelentés napján azt ígérték, hogy 400 darab nagy teljesítményű e-autó töltőt fognak üzembe helyezni Európa fontosabb útvonalai mentén 2020-ig. A projekt akkor még csak kezdeti stádiumban létezett, 20 darab telepített töltővel Németország és Norvégia között egymástól kb 120 kilométer távolságra. Az autógyártók által előre meghatározott ütemterv szerint 2018-ban újabb 100 darab töltővel bővítenék a hálózatukat, az évtized végére pedig szeretnék elérni a célul kitűzött 400 darabot.
A Genfi Autószalonon bemutatták a töltő oszlop koncepció alapját! Több mint valószínű, hogy az Ionity hálózat oszlopai ilyen jövőbemutató futurisztikus dizájnt fognak kapni:
“Innováció, vásárlói tapasztalat, biztonság és tervezés – ezek a témák lesznek a jövőben az e-mobilitás mozgatórugói. Mintha lebegne az egész töltő, a tetején levő világítás pedig különösen éjszaka látványos. Az EMobility karakterével összhangban az állomás architektúrája nyílt, könnyű és meleg térbeli érzetet közvetít. Az éles, egyszerű szerkezetek és felületek, az intelligens interfészek és a robosztus könnyű anyagok keveréke egyesíti a zökkenőmentes töltési élményt. Az IONITY logóval összhangban a színek a töltési folyamat során megjelenített energiaáramlást jelzik. “
Ionity vezetője pedig így nyilatkozott:
“A töltőállomás tervezési koncepciója egyértelmű jelzés a részvényeseinknek, a partnereinknek és az ügyfeleknek egyaránt, hogy ez a jövő formája.”
A töltőket a Shell, OMV, Tank & Rast és a Circle K üzemanyagtöltő állomásokon tervezik kialakítani. Magyarországon az OMV fogja megvalósítani a projektet. A térképen jól látható, hogy ez a hálózat közel azonos lesz a Tesla Supercharger hálózattal, és a távolsági utazások lehetővé tételére összpontosítanak. A legtöbb állomás először 150 kW-os teljesítménnyel kerül beüzemelésre, majd akár 350 kW-os teljesítményre is lehet őket növelni. A CCS szabványnak köszönhetően pedig a legtöbb EU-s autóval kompatibilisek lesznek.
Ha hihetünk az Audinak, akik közzé tették ezt a képet akkor Magyarországon Győrben, Budapesten és Nagykanizsán épülhetnek meg ezek a töltőállomások.
Pár napja pedig a nagy teljesítményű töltőhálózat megnyitotta első villámtöltőit Németországban közvetlenül az A61-es autópálya mellett, ahol a Tank & Rast működtet üzemanyagtöltő állomást. Jó hír, hogy május végéig ingyenes a töltés! Hogy júniustól hogy alakulnak az árak, azt egyelőre még nem tudjuk.
A Németországban található Rajna-vidéki Brohltal-Ost pihenőben építették ki az első töltőállomást a tervezett 400-ból Európa-szerte. A HPC (High Power Charging) töltőket az ausztrál Tritium szállította, és a hat töltőoszlop mindegyike képes a 350 kW-os töltsére CCS-en keresztül. Jól látni, hogy az Ionity különböző forrásokból szerzi be a töltő oszlopait, Hollandiában például a Porsche szállította, míg Norvégiában több mint valószínű, hogy az ABB megbízható töltőit telepíti.