Az elektromos autók kapcsán sokszor előkerül az a téma, miszerint ezek az autók is ugyanúgy, vagy még jobban szennyeznek, mint a belsőégésű társaik. A frázisok sokszor hangoztatják, hogy ez elektromos autók már a gyártásukkal is sok szennyezést okoznak, illetve a működésükhöz szükséges energia is ugyanúgy jöhet fosszilis energiaforrásokkal működő erőművekből. A beszélgetésből ilyenkor kimarad, hogy a belsőégésű autók sem a fán teremnek, illetve a kőolajnak már a kitermelése is brutális villamosenergiát kíván és akkor még hol a finomítás és a késztermék eljuttatása a benzinkutakra?
Nem vitás, hogy egy elektromos autó előállítása és üzemeltetése is szennyezéssel jár, csak nem mindegy, hogy mennyivel! Eleve az elektromos motor nagyjából 90 százalékos hatékonysággal tudja a működéséhez szüksége energiát hasznosítani, míg a belsőégésű jó, ha 40 százalékot tud. Illetve az elektromos autóhoz szükséges energia valóban jöhet akár barnakőszenet égető erőműből is, csak nem szabad elfelejteni, hogy egy ilyen erőmű elég alaposan megszűri a kibocsájtott gázokat, illetve nem a nagyvárosok levegőjébe nyomja bele a szennyezett levegőt.
A lényeg tehát, hogy egy elektromos autó is szennyez és a gyártók rendszeresen próbálják is megtippelni, hogy egy adott modell az életciklusa alatt mennyi szén-dioxid kibocsájtással „járul hozzá” a környezet rombolásához. Az ilyen életciklus értékelések (LCA – Life Cycle Assessment) jó képet tudnak adni arról, hogy hol érdemes szigorítani, vagy fejleszteni a saját gyártói folyamatokon. A Polestar is nemrég elvégezte ezt az értékelést a Polestar 4 esetében, ahogyan korábban is az előző autóik esetében.
A Polestar 4 esetében 19,4 tonna szén-dioxid kibocsájtással egyenértékű az autó legyártása, míg a Polestar 2 esetében ez az adat még 26,2 tonna volt (2021-es számítás). A két adatból látható, hogy a Polestar rengeteg munkát fektetett szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére az évek során – azzal az ambiciózus céllal, hogy 2030-ra már valóban klíma-semlegesen gyártható elektromos modelleket kínálhasson. Jelen állás szerint a Polestar 4 a márka leginkább környezetbarát autója, és az alábbi ábra jól mutatja a típus egyes kivitelei esetében miként fest környezeti terhelés megoszlása a gyártásra vonatkozóan:
A Polestar 4-et a Geely Hangzhou-öbölben található üzemében gyártják, amely 100%-ban megújuló energiával működik, beleértve az I-RED vízenergia-tanúsítványt és a tetőn napelemes paneleket. A Polestar azt állítja, hogy a Polestar 4 károsanyag-kibocsátását is csökkentette azáltal, hogy újrahasznosított vagy vízi elektromos árammal megolvasztott alumíniumot használ a szennyezés csökkentése érdekében. A márka szerint a Polestar 4 szénlábnyomának körülbelül 23-24%-át az alumínium teszi ki, és a károsanyag-kibocsátás 20%-a az autóban lévő acélból és vasból származik. Az akkumulátor a jármű legnagyobb szennyezőanyag-kibocsátó része, a teljes szén-dioxid-kibocsátás 36-40%-a.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!