Tényleg kukába való egy 5 éves Tesla akkumulátora?

0

Az elektromos autók legdrágább alkatrésze napjainkban az akkumulátor, ami talán változni fog a közeljövőben. Egyrészt a szükséges alapanyagok ára csökken, másrészt maga az előállítás is egyre olcsóbb lesz. Éppen ezért nagyon sok leendő vásárló aggódik amiatt, hogy mi lesz, ha ezt az igen költséges komponenst ki kell cseréltetni majd egyszer.

Az aggodalom érthető, hiszen bár az elektromos autók akkupakkjára külön garanciákat adnak a gyártók (bizonyos év, vagy kilométerig, illetve hogy az akkupakk kapacitása is bizonyos százalék felett lesz a garancia lejártakor). Azt azért tudni kell, hogy egy elektromos autó akkupakkja nem úgy viselkedik, mint egy telefoné, amiben valóban 2-4 év után már esedékes a csere.

A Tesla és az általa használt akkumulátorok esetében 8 év, vagy minimum 160 000 km (modelltől függ) a vonatkozó adat, ami azért egy igen megnyugtató adat, még egy 4-5 éves elektromos autót használtan venni akaró vevőjelöltnek is. Természetesen egy átlagos használt elektromos autó a garancia lejárta után is használható lesz, esetleg 10 éves korában már nem tudja azt a hatótávot, mint új korában, de itt is még mindig 15 százalék körüli csökkenésről beszélhetünk. Olyan esettel, hogy a komplett akkupakk tönkremegy és cserélni kelljen több millió forintért, nagyon ritkán találkozni. Pedig már több millió elektromos autót adtak el világszerte az elmúlt években.

A Tesla Model 3 az egyik legkeresettebb elektromos autó és már 2018 óta elérhető, így 5 évesek lesznek idén az első példányok. Adódik a kérdés, hogy meg szabad-e venni egy ilyen korú autót? A válasz az, hogy igen!

Mit tudhat egy ilyen idős autó mutatni hatótávban? A Tesla saját bevallása szerint az eladott autókból származó adatok alapján (Impact Report 2022) átlagosan még egy több, mint 300 000 km-t megtett Tesla is tudja az újkori akkukapacitás minimum 88 százalékát. Egy amerikai Tesla tulajdonos, Andy Slye is az elsők között vett egy Model 3-at 2018-ban (Long Range) és kíváncsi volt, mit tud az autója ennyi év és közel 200 000 kilométer után.

Sok videója van Andy-nek a YT csatornáján, melyek között a saját autójáról is vannak anyagok. Ezek alapján elmondható, hogy a Model 3 a nála töltött 5 év alatt az akkupakk kapacitásának csupán a 10 százalékát vesztette el, vagyis a hivatalos 310 EPA mérföld (498 km) nála 5 év után még mindig 280 mérföld (450 km). Ehhez az kellett szerinte, hogy a villámtöltést próbálta mellőzni, az esetek döntő többségében otthon töltötte a kocsit és ha nem volt szükséges, csak 80 százalékos töltöttségig engedte a folyamatot lezajlani.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!