Nehéz szülés lesz a belsőégésű motorral hajtott autók árusításának beszüntetése, de ez valahol értető. Jó 100 éve velünk van a technológia és hiába finomították, fejlesztették folyamatosan, a környezetvédelmi normák miatt végül trónfosztás várható. Ugyanis az elektromos meghajtásé a jövő.
Persze azon túl, hogy a jövő évtizedben valamikortól már nem kapunk az európai szalonokban új belső égésű motorral hajtott autót, mélyebbre is érdemes leásni és körülnézni, hogy az ipar mely szektorait és milyen mértékben érinti a tiltás. A legjobban érintett iparág természetesen az autógyártás és az abban érdekelt vállalatok. Habár az átállás az elektromos meghajtásra már elkezdődött néhány éve, azért ezen szereplők bevételeinek jelentős része ma még a belsőégésű technológiából származik. Ezért érthető, hogy erősen lobbiznak a klasszikus autógyártók az Európai Unió döntése ellen, ami a kitiltást illeti.
Ezen gyártók közé tartozik a Volkswagen Csoport is, benne a Volkswagen, mint márka. Ezúttal a márka főnöke, Thomas Schäfer beszélt az Automotive News magazinnak arról, hogy mit gondol a tiltást elodázó szintetikus üzemanyagokról.
A dolog jelenlegi állása szerint a 2035-ös tiltás alól felmentést kaphatnak egyes belsőégésű motorgenerációk és termékcsaládok. Ennek feltétele, hogy a működésükhöz szükséges üzemanyag karbon-semleges forrásból származzon. Az e-üzemanyagok szintetikus üzemanyagok, amelyek a megkötött szén-dioxid-kibocsátásból állíthatók elő. Szén-semlegesnek tekinthetők, mivel ezek a szén-dioxid-kibocsátások a légkörbe kerültek volna, de az előállítással „felfogják” ezt a mennyiséget, tüzelőanyaggá alakítják, majd elégetik a járművek motorjaiban. Mivel azonban tüzelőanyagként való felhasználásuk nem járult hozzá a kibocsátás növekedéséhez, ezért tekinthetők szén-dioxid-semlegesnek.
Sokan gondolhatják azt, hogy ez is csak a Greenwashing lobbi egy újabb eredménye és valahol jogos ez a meglátás. Lehet tologatni a számokat ide-oda, de akkor is az a lényeg, hogy egy autó szennyez-e lokálisan a működése során, vagy nem. Thomas Schäfer is hasonló véleményen van, annak ellenére, hogy a Volkswagennek is fájni fog a teljes átállás. A magazinnak adott interjújában így beszélt a témáról, amiben a bioüzemanyagon túl a VW európai terveiről is szó esett.
„Az én szemszögemből ez egy felesleges kör. 2035-re a belső égésű motorok mindenképp el fognak tűnni. Mi azt mondjuk, 2033-ra készen fogunk állni az átállásra. Terveink szerint már 2030-ra Európában eladott járműveink 80 százaléka akkumulátoros elektromos lesz, akkor miért költenénk egy vagyont olyan régi technológiára, amely nem igazán hoz semmi hasznot?”
Nagyon úgy tűnik tehát, hogy a Volkswagen nem akar már a 2030-as évekre a belsőégésű technológiával foglalkozni, mi csak remélni tudjuk, hogy ez az álláspont a jövőben sem fog változni.