Igaz a mondás, hogy alacsony szintről indulva minden növekedés nagynak tűnik, mint ahogyan az is szinte mindig beigazolódik, hogy egy bizonyos szint után már nem lehet szignifikáns fejlődést produkálni. Norvégia autópiacának átalakulása a legnagyobb mértékű a világpiacon, itt található meg arányaiban a legtöbb elektromos autó. Jelenleg 10 új eladott autóból 7, de inkább 8 tartalmaz külső forrásról tölthető akkupakkot.
Innen pedig tényleg csak egy hajszál választ el attól, hogy a 10-ből 10 eladott új autó elektromos legyen. Sokszor azonban pont ezt az utolsó lépcsőfokot a legnehezebb meglépni és az alábbi Insideevs grafikont elnézve Norvégiában is éppen pont ez a helyzet. A 2022-es évre vonatkozó eladások összességében stagnálnak, de ha a 2021-es évhez viszonyítjuk őket, akkor már 10-20 százalékos visszaesését is tapasztalhatunk. A 2022-es februárjában konkrétan 7012 darab elektromos autót adtak el Norvégiában, ami 17 százalékos visszaesés az egy évvel korábbi számokhoz képest. De az új eladásokban az elektromos modellek aránya még így is 86 százalékos volt.
Ami igazán érdekes, hogy Norvégiában nemrég új szabályozás lépett életbe, ami a plug-in hibridekre igen kedvezőtlen hatással van, azok esetleges szén-dioxid kibocsájtása miatt. Konkrétan kevesebb állami támogatás jár a PHEV modellek vásárlására. Ennek meg is látszik az eredménye, ami az alábbi számsorokból szépen látható:
- BEV – Tisztán elektromos modellek: 6160 darab (21 százalékos bővülés, 75,6 százalékos piaci részesedéssel). Ehhez jön még 794 darab szürke importos és 250 darab új elektromos haszongépjármű.
- PHEV: 852 darab (75 százalékos visszaesés, 10,5 százalékos piaci részesedéssel).
- Összesen: 7012 darab (17 százalékos visszaesés, 86,1 százalékos piaci részesedéssel).
Eddig két hónap telt el az évből, ezek az alábbi számokat hozták:
- BEV – Tisztán elektromos modellek: 12 820 darab (22 százalékos bővülés, 79,6 százalékos piaci részesedéssel).
- PHEV: 1391 darab (78 százalékos visszaesés, 8,6 százalékos piaci részesedéssel).
- Összesen: 14 211 darab (15 százalékos visszaesés, 88,2 százalékos piaci részesedéssel).
A maradék közel 14 százalékon osztoztak a benzines (4,7%), a dízel (4,7%) és a hibrid (4,5%) darabok Norvégiában. Már csak a rangsor ami érdekes lehet, íme a Top5:
- Hyundai Ioniq 5 (454 db)
- BMW iX (425 db)
- Audi Q4 e-tron (388 db)
- Polestar 2 (387 db)
- Skoda Enyaq iV (357 db)