Elektromos autós közösségekben gyakran előkerül a BEV-PHEV vita. Vagyis az, hogy egy bizonyos szempont szerint a tisztán elektromos (BEV – Battery Electric Vehicle), vagy éppen a PHEV (Plug-in hybrid) modellek-e a jobbak. Ha az egyes államok által adott támogatásokat vesszük alapul, még hevesebb viták szoktak kialakulni.
Ebben az esetben az alapfeltevés az szokott lenni, hogy a PHEV hajtásláncú járműveknek nem lenne szabad részesülni a támogatási formákból, hiszen azokban ott van a belsőégésű motor. Így hiába tudnak megtenni 40-50 kilométert tisztán elektromos módban, ha utána ugyanúgy szennyeznek a benzines (vagy épp dízel) motor beindításával.
A PHEV technológia mellett gyakori érv még az úgynevezett Greenwashing megjelenése is. Ez röviden azt jelenti, hogy a gyártók az ilyen autók esetében szeretnek 1,5-2 literes fogyasztást kiírni a prospektusra 100 kilométerre levetítve. Mivel ezek a számok valósak is a jelenleg alkalmazott mérési metódusok szerint, így a szén-dioxid kibocsátás mértékét is így számolják a gyártók. Azonban ez csak akkor érvényes, ha a tulaj minden nap feltöltött akkumulátorral vág neki az útjának és van is elég energia az akkupakkban, hogy a két hajtáslánc a legoptimálisabban tudjon összedolgozni.
Viszont, ha lemerül az akkupakk, annak (és a teljes elektromos rendszernek) a tömegét is magával kell hurcolnia az autónak, ami többletfogyasztást eredményez. Az pedig csak hab a tortán, ha valaki csupán adó, vagy egyéb kedvezmények (például: ingyenes parkolás) miatt vesz PHEV modellt, viszont az akkupakk töltögetésével már nem akar bíbelődni. Ezek az autók soha nem fogják teljesíteni a gyártó által megadott értékeket.
Talán ezeket a dolgokat elégelhette meg egy svájci régió, Valais és a világon elsőként lépték meg azt, hogy kizárták kedvezményi körökből a plug-in hibrideket. Melyek eddig megillették a PHEV-eket a tisztán elektromos járművekkel együtt. Történt mindez az Impact Living nevű elemzőcég tanulmánya után, ami elkeserítő eredményt hozott a PHEV-ek használati szokása kapcsán. A kedden közzétett tanulmány megállapította, hogy a PHEV-k nem teljesítettek jól még a hegyvidéki terep ellenére sem, amelyről azt gondolnánk, hogy a regeneratív fékezési lehetőségek miatt ideális lenne.
„Sajnos a kvantitatív eredmények (a tényleges üzemanyag-fogyasztás mérése) azt mutatják, hogy a PHEV-k messze vannak attól, amit ígérnek és csak nagyon csekély – vagy semmilyen előnnyel nem jár a használatuk a hagyományos autókhoz képest.”
A fent tárgyalt problémákról más tanulmányok is készültek, hasonló eredménnyel. Angliában egy tanulmány az alábbi fogyasztási értékeket mutatta ki, különböző üzemmódokban használva az autókat, egyik sem hozta a gyári értékeket.
A fentiek fényben mindenkinek meghagyjuk a véleményformálás lehetőségét. Vajon tényleg ennyire rossz a helyzet PHEV-fronton?