Nekem személy szerint nagy kedvencem a kínai NIO, több okból is. A márka alapítója, William Li már 2014-ben kész koncepcióval vágott neki a márka megalapozásának, mikor még tényleg csak pár érdeklődő tudta igazán, mi fán terem az elektromos autózás. Ekkor még csak néhány játékos volt benne a buliban, köztük a BMW i3, a Tesla Model S, vagy éppen a Nissan Leaf. Éppen ezért nem volt kiről lenézni a receptet, mindenkinek magának kellett a stratégiákat kidolgozni.
A jelenleg sanghaji-központú NIO akkor sem adta fel, amikor az anyagi csőd szélére sodródtak a hibás akkupakkok csereprogramja miatt, de még akkor sem, amikor a bajos anyagiak miatt a túlélés érdekében a szinte kész gyáruk felszerelését el kellett adniuk a Teslának.
Kemény munkával ma már az egyik legelismertebb kínai elektromos autómárka lett a NIO és eljutottak odáig is, hogy kilépjenek Kína határain túlra, első körben Európába. Erről hivatalosan idén május 6-án beszéltek, előtte csak annyit lehetett tudni, hogy Marco Polo kódnéven valami hasonlót tervezget a NIO. A sajtótájékoztatón elhangzott továbbá az is, hogy a NIO ES8 SUV és az ET7 szedán lesznek az első modellek a kontinensen. Az ES8 még idén elérhető, míg az ET7 majd csak jövőre érkezik. A tervek szerint nem csak autókat hoz a NIO, hanem egy komplett szolgáltatáscsomagot és infrastruktúrát is, melyből a legérdekesebb az akkucseretelep.
Bő egy hónap kellett csak a kezdeti tervek bejelentésétől számolva ahhoz, hogy a vonatkozó európai hatóság (EWVTA – European Whole Vehicle Type Approval) jóváhagyja az ES8 jelenlétét a kontinensen. A szabályozás (EU) 2018/858 néven került megszövegezésre és 2021 szeptember 1-től érvényes. Ez azt jelenti, hogy innentől a NIO autója jogosult arra, hogy hivatalosan árulják kontinensünkön és rendszámot is kaphasson. Pár napja pedig már az első NIO konténerek és a terjeszkedés menetrendje is úton vannak Norvégiába.
Nagyon úgy tűnik azonban, hogy nem áll meg itt a NIO és a következő célpontjuk már kiválasztásra került: Németország. Erről egy meghirdetett LinkedIn állásajánlat tanúskodik, ami szerint a márka egy „General Manager” pozícióba keres valakit, méghozzá Münchenbe.
A NIO és Németország kapcsolata egyébként nem idegen, hiszen München mellett jelenleg is működtet a márka egy dizájnstúdiót, ám a most meghirdetett pozíciónak semmi köze a kreatív alkotómunkához.