A kínai elektromos autó támogatások kizárják a luxus modelleket

0

Kína ma bejelentette, hogy ebben az évben 10 százalékkal visszavágja az elektromos autók támogatására szánt összeget, amit a következő években további csökkentések követnek majd. A csökkentett támogatás ezután csak azokra a személygépkocsikra lesz érvényes, amelyeknek az ára nem haladja meg a 300000 jüant (42400 dollár, kb. 14 millió forint). A Tesla kínai gyártású Model 3 szedánja jelenleg 323800 jüan (45800 dollár, kb. 15 millió forint), így ezek alapján nem lesz igényelhető a Tesla egyik autójára sem a támogatás.

Ez a szabályozás valószínűleg negatívan fogja befolyásolni a magasabb áron elérhető német luxusmodellek eladásait is, mint például a BMW i3 vagy a Daimler EQC modellje.

Kína azt a célt tűzte ki, hogy az úgynevezett „új energiájú járművek” eladása érje el a négyötödös arányt 2025-ig. Ezek az „új energiájú járművek” magukba foglalják a plug-in hibrideket és az üzemanyag-cellás járműveket is. Jelenleg ez az arány 5 százalék. A Reuters értesülései szerint ennek az a célja, hogy csökkentsék a szennyezést és támogassák a hazai gyártású autók eladását.

Az elektromos autók támogatása a módosítás előtt körülbelül 3500 dolláros (kb. 1,1 millió forintos) kedvezményt jelentett. Ezenkívül az adókat sem kellett fizetni.

A Reuters arról is írt, hogy a kormány támogatni fogja a cserélhető akkumulátorokkal felszerelt elektromos autók eladását, ugyanis ezt a technológiát próbálják elterjeszteni a kínai Nio és a BAIC BluePark gyártók.

A kínai kormány már 2015-ben bejelentette, hogy 2020-ban meg fogja szüntetni a támogatásokat az elektromos autókra, azonban végül márciusban mégis amellett döntöttek, hogy meghosszabbítják a támogatások határidejét.

Az eredeti terv a kínai állam részéről az volt, hogy a megszűnő elektromos autó támogatások helyét majd átveszik az autógyártók által kínált kedvezmények. Azokban úgy néz ki, ez a terv nem teljesen valósult meg. 

A jelenlegi pándémia kapcsán a kínai kormányzat most úgy döntött, hogy nem az lesz a forgatókönyv, hogy az eredeti, 2015-ös tervek szerint eltörlik az EV vásárlásokra vonatkozó támogatást, hanem azt továbbra is megtartják, cserébe enyhítenek (vagy megszüntetik) az autógyártók EV/HPEV gyártási előirányzatát.

A kínai pénzügyminisztérium mai jelentése szerint a következő két évben is folytatni fogják a támogatások csökkentését, 2021-ben 20 százalékkal, 2022-ben pedig 30 százalékkal.

Az új elektromos autók eladása kilenc hónapja csökken, és 50 százalékkal alacsonyabb, mint egy évvel korábban. Azonban a márciusi eladás háromszor magasabb volt, mint a februári, így ez egy visszaugrást jelent a koronavírus okozta hatásokkal szemben.

Az elektromos autók eladása nem csak hogy nőtt, de jelentősebben nőttek, mint az egész autópiac összességében. A Tesla márciusban a legjobb negyedévet zárta, ugyanis rekord mennyiségű Model 3 szedánt tudott értékesíteni Kínában. Minden ötödik eladott elektromos autó egy Model 3 volt. A Tesla tervei szerint a Shanghai Gigafactory évente 150000 darab Model 3-at fog gyártani.

Kína jelenleg már a világ legnagyobb autópiaca és ez érvényes az elektromos autók piacára is. A kormánynak lépéseket kell tennie, hogy csökkenteni tudja a szennyezést, azonban arra is figyelnie kell, hogy támogatni tudja a hazai elektromos autó gyártókat.

A kínai piac rendkívüli fontossággal bír a Tesla számára a 2020-as években és a későbbiekben is. A Teslának sikerült uralnia az amerikai elektromos autó eladást és Kínában egy kitűnő első negyedéven vannak túl.

Ez feltehetően egy meghatározó tényező volt a kínai kormány számára és ezért határozták meg úgy a támogatási rendszert, hogy a Model 3 árai alatt legyen az a határ, amit még támogatni fognak. A pekingi kormány lépései nem meglepőek, ugyanis Kalifornia államban tavaly decemberben ugyanilyen döntést hoztak. Kaliforniában kizárnák minden olyan elektromos autót a támogatási rendszerből, aminek az ára meghaladja a 60000 dollárt.

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!