Volkswagen ID.3 – „A dolgok nem mennek rendben”

0

Az Volkswagen ID.3 szoftverproblémáiról rengeteg pletyka kering, most azonban a szóvivőjük hivatalosan is megerősítette, hogy baj van. 

A VW valószínűleg az ID.3 csak egy korlátozottabb verzióját fogja kiadni a folyamatos szoftverproblémák miatt. A társaság azt szerette volna, ha a tartani tudják az eredeti ütemtervet és nyáron megkezdődik az autók kiszállítása, ezt Herbert Diess a VW vezérigazgatója is megerősítette a múlt héten. Azonban most egészen más hangok érkeztek Wolfsburgból: a szóvivő elmondta, hogy egy vagy több tervezett funkció nem lesz elérhető az autóban, ezeket majd később frissítések útján kapják meg a tulajdonosok. „A dolgok nem mennek rendben” – ismerte el a szóvivő.

Vállalati bennfentesek a helyzetet még rosszabbul látják. „Ez már nevetséges” – állítja egy a vállalati forrás. A forrás szerint az autó messze nem áll készen a piacra. Egy másik forrás úgy véli, az ID.3 messze nem áll készen az ipari termelési folyamatra. Továbbá úgy gondolja, hogy Herbert Diess biztosan előáll a nyáron néhány kész autóval, de ezeket valószínűleg kézzel fogják legyártani csak, hogy valamit fel tudjanak mutatni. Azonban szerinte ennek semmi köze sem lesz a sorozatgyártáshoz.

Az autó a vállalat új MEB platformjára épül, ezenkívül új szoftverarchitektúrával is rendelkezik, beleértve a vadonat új operációs rendszert is. Az új szoftverekkel a mérnökök a jármű komplexitását akarták csökkenteni. Február végen bennfentesek azonban elismerték a német médiának, hogy elsiették a szoftver alapvető architektúrájának kifejlesztését, aminek eredményeként a rendszer bizonyos részei nem működnek megfelelően.

 „Abszolút katasztrófa” – állítja az egyik belső forrás, aki szerint a legnagyobb probléma a munkaerőhiány. A programozók és szoftverfejlesztők hiánya mellett komoly baj a fontos menedzserek távozása. Például Martin Hofmann a cég informatikai vezetője a hónap végén távozik a Volkswagentől. 

A megoldás egyesek szerint egy a Daimlerrel kötött szoftveres együttműködés lehet. Már igazgatótanácsi szinten is sor került tárgyalásokra, ahol többek között azt vitatták meg, hogyan tudna a Daimler és a VW közösen kidolgozni egy operációs rendszert. Ez a megoldás nem csak a házon belüli költségeket takarítaná meg nekik, de lehetővé tenné a szakértelem és a munkaerő hatékonyabb felhasználását is. 

Úgy tűnik, a vállalatok felismerték végre a szoftverek jelentőségét, de most hiányoznak az eszközök ahhoz, hogy felzárkózzanak a Teslához. A kaliforniai cég képes volt kifejleszteni a saját szoftverarchitektúráját a nulláról, de azt hozzá kell tenni, hogy közben nem kellett foglalkoznia a már meglévő szoftverek karbantartásával. A Tesla szoftvere azért is sokkal hatékonyabb, mert egy központi vezérlőegységen fut, ami megkönnyíti a frissítések kezelését és a karbantartást is.

A közös szoftverfejlesztés azonban nem olyan egyszerű, mint az elsőre tűnik, ugyanis a Daimler már a BMW-vel is egyeztet szintén a szoftverfejlesztésről. Tehát a Daimler egyszerre két irányba folytat tárgyalásokat, azonban a három cég együttműködése mégis valószínűtlen. Nem csak monopóliumellenes okokból, hanem mert Diess és a BMW között kissé feszült a helyzet. Mint emlékezetes, a Volkswagen csoport fontos vezetőket „lopott” bajor vetélytársától és állított saját márkáinak élére.