A Tesla új alumíniumötvözeteket talált ki az elektromos autók alkatrészinek gyártásához. El tudták érni, hogy megmaradjon a nagy szilárdság a megfelelő vezetőképesség mellet, legalábbis az új szabadalmi kérelmük szerint. Már korábban bejelentették, hogy a Tesla és a SpaceX csapata együttműködve kísérleteznek új anyagok kifejlesztésén. Felépítettek egy anyagmérnök csapatot, hogy járműveik számára új, fejlett anyagokkal kísérletezzenek.
A történet 2016-ban kezdődött, amikor Elon Musk az Apple ötvözet-szakértőjét, Charles Kuehmannt kérte fel mindkét vállalat anyagmérnök-csapatának vezetői pozíciójára.A most benyújtott szabadalmi kérelemben található anyagot is a Kuehmann-féle csoport fejlesztette. A szabadalmi kérelmében a Tesla először azt fejti ki, hogy a ma használt alumíniumötvözetek két nagy csoportba sorolhatók. Vannak a nagy szilárdságú ötvözetek és vannak azok, amik jó vezetőképességgel bírnak. Az elektromos autók belsejébe levő alkatrészek esetében azonban mind a nagy szilárdság, mind a vezetési képesség rendkívül fontos szempont.
A gyors és megbízható előállításhoz azonban fontos, hogy ezeknél az alkatrészeknél kizárólag öntéses eljárást lehet alkalmazni, a kovácsolás nem megfelelő.
Ennek érdekében a Tesla megpróbált egy olyan alumíniumötvözetet létrehozni, mely mindkét fontos tulajdonsággal bír, viszont öntési eljárással is előállítható. A szabadalmi kérelem szerint ez sikerült is nekik.
A szabványban leírt megoldással elérhető, hogy a folyékonnyá hevített ötvözet a megfelelően kialakított öntőforma minden részébe eljusson, ezzel megbízhatóan létrehozva a kívánt formát. A hűlési folyamat során sem jönnek létre zárványok, így a kihűlt késztermék szakítószilárdsága is megfelelő lesz.
Számokkal szemléltetve, az A356 jelű alumíniumötvözet, mely egy nagy szilárdságú anyag, ennek szilárdsága nagyobb mint 175 MPa (megapascal) de a vezetőképességége csupán 40% IACS (az elektromos arám vezetés nemzetközi mértékegysége). Ezzel összehasonlítva egy olyan alumínium ötvözet melyet a vezetői képességei miatt szeretnek, a 100.1-es ötvözet vezetési képessége 48% IACS, míg a szilárdsága kevesebb mint 50MPa.
A Tesla által kifejlesztett ötvözet tulajdonságai ezzel szemben: a szilárdsága 90-150 MPa, vezetőképessége pedig 40-60% IACS. Tehát sikerült a korábbi ötvözetek kívánt tulajdonságait megfelelően kombinálniuk.
Úgy tűnik a Tesla és a SpaceX csapatának tényleg jól megy a közös munka.
Ide kattintva csatlakozz a legnagyobb és legaktívabb Magyar Tesla Club Facebook csoportunkhoz és tudj meg mindent a jövő autójáról.