A múltkori nagy sikerű BMW E1 koncepcióautós cikkünk sikerén felbuzdulva úgy döntöttünk, kicsit utána járunk, a bajor gyártó felhozatalában mikor és milyen elektromos modellek jelentek meg.
Az internet nem felejt, szokás mondani és ebben az esetben ennek nagyon is örülhetünk, hiszen rengeteg információt elő lehet bányászni a BMW e-autós felhozataláról. A bajorok már 40 évvel ezelőtt bemutatták az első saját akkumulátoros autójukat, amit be is építettek a kor egyik akutális modelljébe. Ezt még követte jó pár koncepció és meg is vásárolható modell, kezdjük is akkor sorban!
BMW 1602e – 1972
Az autó az 1972-es müncheni olimpián mutatkozott be, hosszútávfutók felvezetőautójaként. Ha belegondolunk, ideális volt erre a szerepre, hiszen nem kellett a futóknak belélegezni a nagy verseny előtt semennyi kipufogógázt. Hatótávja csupán 60 km volt, így nagyobb figyelmet nem is kapott szegény autó. A 1602e gyakorlatilag 12 Voltos akkumulátorokból álló csomaggal üzemelt, de mégis őt nevezhetjük az első modern elektromos BMW-nek!
BMW LS Electric – 1975
Valami mégiscsak megmozgathatta a BMW akkori mérnökeit, hiszen egy titkos projekt keretein belül beindították az LS fejlesztését. 10 db ólomsavas akkumulátor hajtotta és 14 óra alatt töltődött fel teljesen. Olyan extrákat terveztek bele, mint a fűthető első és hátsó szélvédő. Sajnos a végsebesség 65 km/h-ban volt maximalizálva, a hatótáv pedig 30 km volt.
BMW 325iX All Wheel Drive – 1987
8db összkerékmeghajtású kupét alakítottak át elektromos meghajtásúra és első kerekesre is, mert az összes motorerő csupán azokra összpontosult. Egy töltéssel 150 km-t tudtak megtenni. A 8 autóból három kombi volt és azokat a Deutsche Post kapta meg szolgálati autónak.
A maradék ötöt az akkori német kormány tagjainak ajándékozták
BMW E1 – 1991
Az első elektromosnak készített autó a bajor gyártótól, 240 km-es hatótávval. Alaposan kiveséztük a kis elektromost, cikkünket itt találod róla. Sajnos soha nem került gyártásba.
BMW 325 Electric – 1992-1997
Ebben a szériában a BMW már 25 darabos flottát alakított át. Az autók végsebessége 135 km/h, hatótávjuk pedig 150 km volt. A flotta egyes tagjait sodium-nikkel-klorid, párat pedig az akkor már újabbnak számító nikkel-kadmium technológiás akkukkal látták el.
Elektromos MINI – 2008
A BMW 2008-ban indította útjára a projektet, 600 darabot lehetett teszt jelleggel bérelni a gyártótól, amiben benne volt az autó ára, a biztosítás és hozzáférés a dedikált töltőállomásokhoz. Mindez havi 850$-ba került. A hatótáv 160 km körül alakult, használattól függően. Bár az autó nem volt tökéletes, itt már látszott, a BMW nagyon oda fogja tudni tenni magát az e-autós témában.
BMW 1Series ActiveE
A fent nevezett autó is egy pilot projekt volt. Itt 100 darabos flotta készült, elsősorban európai és amerikai piacra. 160 km-es hatótávval és 140 km/h végsebességgel rendelkezett.
A jelennel pedig a legtöbb elektromos autó kedvelő tisztában van.
Az i3 prototípusát még a 2011-es frankfurti autókiállításon mutatta be a gyártó, majd 2013 szeptemberében pedig kezdetét vette a könnyű, direkt e célre épített autó sorozatgyártása.
Továbbá úgy gondolom, hogy a BMW még izgalmas jövőt tartogathat számunkra.