BMW E1 – Az elfeledett előd

0

Idén, a 2018-as modellévben frissítést kap az i3 és gondoltuk ez egy jó lehetőség lenne arra, hogy megnézzük, miből indult ki a projekt!

Nyugodt szívvel mondható, hogy a BMW már letett valamit az asztalra, ha elektromos autókról van szó. A gyártó első elektromos autója a 1602 Elektro-Antrieb (electric drive) volt, amit az 1972-es müncheni olimpián mutattak be. Pár évtizeddel később, pontosabban 1991-ben pedig megjelentek a hírek egy könnyített karosszériás, városi használatra szánt elektromos kisautóról, ami BMW E1 (Z13 kódnév)néven debütált a sajtóban. De mit is tudott ez az autó felmutatni 27 évvel ezelőtt?

Teljesen elektromos meghajtással rendelkezett, az elektromotor teljesítménye 32 kW volt, ami 130 km hatótávot és 120 km/h maximális sebességet tett lehetővé. A méretei: hossz 3460 mm, szélesség 1650 mm, magasság 1335-1393 mm, tengelytáv 2320 mm.

Mint utódja, az i3, az E1 is egy városi kisautónak készült, ami legalább annyira volt tágas belülről, mint mai utódja. A kasztni könnyű tömegét (900kg a teljes önsúly) a műanyag és az alumínium használata tette lehetővé. A töltésről pedig egy beépített kábel gondoskodott, ami a „BMW vesék” mögé volt beépítve.

Az E1-ből volt egy 2. széria is (Z15 kódnév), ami már különböző meghajtási módozatokkal lett megépítve.

Benzines kiadás: 1,1 literes benzinmotor, 82 LE teljesítménnyel, 800 kg önsúllyal. A 0-100 km/h gyorsulás 11,5 mp, a végsebesség pedig 180 km/h volt.

Elektromos kiadás: 32kW (45 LE) teljesítményű, ABB gyártmányú elektromotor, 900 kg önsúllyal és 150Nm nyomatékkal. Az akkucsomagot az AEG gyártotta, ami 19 kWh-s és Nátrium-nikkel klorid alapú volt. A végsebesség 80 km/h limitálású volt és 12.7 másodperc alatt gyorsult fel 100 km/h sebességre.

Hibrid kiadás: A hibrid változatban a meghajtás módjai választhatóak voltak és egymástól függetlenül is tudtak működni. Az üzemanyag tartály 40 literes volt, az önsúly pedig 930 kb. Minden más adat a fentiekkel egyezik meg.

[vc_video link=”https://youtu.be/xlvmJ2HRi2E” align=”center”]

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!