A Geely EX5 elektromos crossover Kínában egy olyan radikális műszaki megoldással mutatkozott be, amelyet eddig legfeljebb tanulmányautóknál láthattunk. A prototípus független, négykerék-hajtású rendszerrel rendelkezik, ahol minden kerék külön elektromotort és önálló kormányzást kapott, ráadásul akár 90 fokban is elfordítható. Ennek eredményeként az autó helyben meg tud fordulni, képes oldalirányú haladásra, és extrém szűk helyeken is be tud parkolni.
A technológiát a Geely egy saját fejlesztésű hajtásegység bemutatásával leplezte le, amelyet jelenleg kizárólag prototípus formájában építettek be az EX5 modellbe.
Kerékagymotorok és látványos manőverek
A Geely Automobile december 12-én tette közzé azt a videót, amelyben részletesen bemutatja az új hajtásrendszert. A megoldás lényege, hogy az elektromos motorok közvetlenül a kerekekbe vannak integrálva, így mind a négy kerék önállóan hajtott és kormányzott. A bemutatón az EX5 prototípusa szinte helyben pördül meg, oldalazva halad, és olyan manővereket hajt végre, amelyek a hagyományos kormányzással szerelt autóknál elképzelhetetlenek.
Kesztyűvel vezérelt autó – jön a távoli parkolás?
A Geely szerint ez az új hajtásegység az egyik legfontosabb fejlesztésük, amelyet jelenleg egy speciális vezérlőkesztyűvel irányítanak. A gyártó tervei szerint a jövőben ezt okostelefonos vagy okosórás vezérlés válthatja fel, így a tulajdonos akár az autón kívül állva, távolról is képes lehet pontosan a kívánt helyre mozgatni az elektromos crossovert.
Rákjárás és stabilitás csúszós úton
A rendszer támogatja az úgynevezett „rákjárás” üzemmódot, amikor az autó oldalirányban halad. A Geely mérnökei szerint ez nemcsak a parkolást teszi egyszerűbbé, hanem javítja a stabilitást csúszós útfelületen vagy erős oldalszélben is, mivel a kerekek aktívan képesek korrigálni a jármű mozgását. A gyártó ugyanakkor egyelőre nem közölte, mikor kerülhet sorozatgyártásba ez a technológia.
Komoly kompromisszumok az utastérben
A prototípusnak azonban jól látható árnyoldala is van. A hátsó kerékjárati ívek jelentősen megnövekedtek, hogy elférjenek a 90 fokban elfordítható kerekek, ami komoly belső térbeli kompromisszumokat vet fel. Az EX5 prototípusának ablakait fekete fóliával takarták le, és a CarNewsChina feltételezése szerint elképzelhető, hogy a bemutató kedvéért a hátsó üléseket is teljesen eltávolították.
Mit tud az EX5 a „normál” kivitelben?
A Geely EX5 egy tisztán elektromos crossover, amely a márka nemzetközi terjeszkedési stratégiájának egyik kulcsmodellje. A típus a GEA moduláris padlólemezre épül, 4615 milliméter hosszú, 1901 milliméter széles és 1670 milliméter magas, tengelytávja pedig 2750 milliméter. Az alapváltozatban az első tengelyen egy 160 kW-os, azaz 215 lóerős elektromotor dolgozik, az energiát pedig egy 60,2 kWh kapacitású akkumulátor biztosítja, amely WLTP szerint körülbelül 430 kilométeres hatótávot kínál.
Kínában a modell Geely Galaxy E5 néven kapható, 107 800 és 179 800 jüan közötti áron, miközben Malajziában a Proton gyártja Proton eMas 7 néven. Mindez jól mutatja, hogy az EX5 kulcsszerepet tölt be a Geely globális elektromosautó-stratégiájában.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













