Kína: indul a 60 Ah feletti szilárdtest-akkumulátorok gyártása

0

Kína megépítette az első nagy kapacitású, 60 Ah feletti teljesen szilárdtest-akkumulátorokat előállító gyártósort, amit a kínai állami média is megerősített. A technológia az elektromos autózás egyik legvártabb újítása, hiszen a jelenlegi 500 kilométeres hatótáv akár 1 000 kilométer fölé is nőhet, ha ezek a cellák bekerülnek a járművekbe. Bár a GAC Group új üzeme egyelőre csak kis szériában állít elő járműipari minőségű cellákat, már így is mérföldkőnek számít – a tömeggyártás várhatóan 2027 és 2030 között indulhat el.

Mit jelent a „60 Ah+”?

A „60 Ah+” kifejezés arra utal, hogy egy akkumulátorcella legalább 60 amperórás kapacitással rendelkezik, vagyis elméletileg 60 amper áramot tud leadni egy órán át a teljes lemerülés előtt. Ez a nagyobb energiatárolási képesség kulcsfontosságú a hatótáv növelése szempontjából. Minél nagyobb egy cella kapacitása, annál több energiát tud tárolni, és ha sok ilyen cellát építenek egy csomagba, az autó összesített energiatartaléka is jelentősen nő.

Szilárdtest-technológia: biztonságosabb, hatékonyabb, hosszabb távú

A teljesen szilárdtest-akkumulátorok folyékony elektrolit helyett szilárd elektrolitot alkalmaznak, ami kiemelkedő hőstabilitást és nagyobb biztonságot nyújt. A GAC új gyártósora állítólag akár 7,7 mAh/cm² areális kapacitást ér el, szemben a jelenlegi lítium-ionos cellák öt mAh/cm² alatti értékeivel. Ez hatalmas ugrás, és Qi Hongzhong, a GAC kutatási igazgatója szerint az energiasűrűség is közel kétszerese lehet a hagyományos akkumulátorokénak.

Ezek a fejlesztések azt jelentik, hogy a ma 500 kilométert bíró elektromos autók a jövőben akár 1 000 kilométert vagy még ennél is többet tehetnek meg egyetlen töltéssel.

Új gyártási módszerrel csökkentik az energiafelhasználást

A vállalat úgynevezett „száraz” anódgyártási eljárást alkalmaz, amely a keverést, bevonást és laminálást egyetlen folyamattá egyesíti. Ez a módszer hatékonyabb gyártást és kisebb energiaigényt eredményez. A szilárd elektrolit ráadásul 300–400 °C-os hőterhelést is kibír, miközben a hagyományos folyékony elektrolitok jellemzően 200 °C környékén stabilak. Ez a különbség jól mutatja, miért tekintik a szilárdtest-technológiát a következő nagy lépésnek az elektromobilitás evolúciójában.

Mikor érkezhetnek az első szilárdtest-akksis autók?

A kis szériás járműtesztek 2026-ban indulhatnak, ezt követi majd a gyártás fokozatos felfutása 2027 és 2030 között. Bár a mostani eredmény technológiai áttörést jelent, de a kereskedelmi siker még több tényezőtől függ. Döntő szerepet játszik majd az ipari beruházások üteme, a szilárd elektrolit alapanyagok biztos ellátása, valamint a cellák hosszú távú tartósságának és biztonságának igazolása az autógyártók számára.

Ha minden jól megy, a következő évtized közepére már az utakon lehetnek a szilárdtest-akkumulátoros elektromos autók, amelyek új szintre emelhetik a hatótávot, a biztonságot és a töltési hatékonyságot.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!