Öt akkumulátorcellagyár kap EU-támogatást 

0

Az Európai Unió az Innovációs Alap forrásaiból öt kiemelt akkumulátorcellagyártási projektet finanszíroz, miután a Porsche leányvállalatának, a Cellforce-nak a „CF3_at_Scale” kezdeményezése kikerült a támogatottak listájáról. A Cellforce a Porsche átszervezési programja és a leépítések miatt visszavonta pályázatát, így az eredetileg hat projektből csak öt maradt.

A Bizottság korábban 852 millió eurót különített el az Innovációs Alapból, ám a végső szerződések után a támogatási összeg 643 millió euróra csökkent. A program célja, hogy előmozdítsa az elektromos járművek akkumulátorgyártásának innovációját, különös tekintettel a fenntartható és környezetbarát gyártási folyamatokra.

Franciaország az uniós akkumulátorstratégia középpontjában

A hat eredetileg kiválasztott projektből kettő Franciaországhoz kötődik. Az egyik az ACCEPT (Automotive Cells Company European Production Take-off), amelyet az Automotive Cells Company (ACC) – a Stellantis, a TotalEnergies és a Mercedes-Benz közös vállalata – valósít meg. Az ACC öt új NMC cellagyártó sort épít Franciaországban, összesen 15,7 GWh kapacitással.

Ezzel párhuzamosan a németországi és olaszországi fejlesztések, mint a Kaiserslautern és a Termoli gyár, jegelve lettek, így a fókusz egyértelműen Franciaországra helyeződött át.

A másik francia projekt, az AGATHE (Advanced Gigafactory Aiming at Tempering greenhouse gases Emissions) a Verkor vállalat nevéhez fűződik, amely a Renault akkumulátor-partnere. Az EU-támogatásnak köszönhetően a Verkor megduplázza dunkerque-i gyárának kapacitását 8 GWh-ról 16 GWh-ra. Az új üzem magas szintű automatizálást, mesterséges intelligencia-alapú vezérlést és helyi újrahasznosítási rendszert is integrál, ezzel csökkentve a gyártási költségeket és növelve a fenntarthatóságot.

Németországban csak egy projekt maradt: a Leclanché

Cellforce visszalépése után Németországban egyetlen projekt maradt talpon: a WGF2G (Willstatt GigaFactory 2 GWh). A fejlesztést a svájci Leclanché vezeti, amely fenntartható, PFAS-mentes akkumulátorcella-gyártást kíván ipari méretben megvalósítani.

A vállalat célja, hogy vízbázisú, mérgező oldószerektől mentes technológiát alkalmazzon mind NMC, mind LFP cellák esetében. Ezzel a megoldással környezetbarát és biztonságosabb gyártás valósulhat meg, miközben az iparág egyik első PFAS-mentes eljárásává válhat Európában.

Svédországban bizonytalan a Novo Energy jövője

svéd NOVO One projekt a Novo Energy akkumulátorcellagyárát hivatott támogatni. A vállalat eredetileg a Northvolt és a Volvo közös vállalkozása volt, ám a Northvolt csődje után a Volvo átvette a teljes tulajdont.

Ennek ellenére a göteborgi cellagyár jövője kérdéses: új ipari partner még nem jelent meg, és 150 munkahelyet megszüntettek. Az Európai Bizottság szerint a projektet független szakértők értékelték, akik optimistán ítélték meg a Novo Energy potenciálját, figyelembe véve a kibocsátáscsökkentést, a technológiai érettséget és az ellátásbiztonsághoz való hozzájárulást.

Lengyelország az élre tör: 46 mm-es cellákat gyárt az LG

Az ötödik támogatott projekt a lengyelországi LG Energy Solution fejlesztése, a „46inEU” („Powering the Future – 46 Cylinders, Infinite Possibilities in Europe”). A cél az, hogy a dél-koreai vállalat 46 milliméteres hengeres cellákat kezdjen el nagy volumenben gyártani Európában.

Ezek a legújabb generációs cellák már a BMW Neue Klasse modelljeiben is megjelennek, és más európai autógyártók is tervezik az alkalmazásukat. Az LGES tervei szerint évente 85 millió cellát gyártanának, ami 11,5 GWh kapacitásnakfelel meg.

További projektek is támogatást kaphatnak

A Bizottság közölte, hogy a támogatásokat mérföldkövekhez kötötten folyósítják, és a beruházási fázisban is elérhető lehet előfinanszírozás. Összesen 14 pályázat érkezett nyolc országból az „IF24 Battery” keretében, amelyek közül most öt kapott támogatást.

Azonban az, hogy csak öt nyert, nem zárja ki a többiek jövőbeli lehetőségeit. Az Európai Beruházási Bank további projektfejlesztési forrásokat biztosíthat azok számára, amelyek ígéretesek, de még nem elég érettek a megvalósításhoz.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!