Norvégia, a világ egyik leggyorsabban elektromosodó autópiaca, új korszak küszöbén áll. A kormány bejelentette, hogy 2027-től megszünteti az elektromos járművek adókedvezményeit, miután az ország gyakorlatilag teljesen átállt az elektromobilitásra. A számok önmagukért beszélnek: 2024-ben az új autók 88,9%-a, míg 2025 szeptemberére már 98,3%-a volt tisztán elektromos meghajtású. Ez a teljes átállás már korábban kitűzött cél volt, amelyet Norvégia idő előtt teljesített.
A világ elektromos mintapéldája – óriási áldozattal
Az elmúlt évtizedben Norvégia az elektromos autózás nemzetközi mintapéldájává vált. Az ország hosszú éveken keresztül mentesítette az EV-ket az áfa és a regisztrációs adó alól, ezzel a világ egyik legkedvezőbb piacát teremtve a zéró emissziós járművek számára.
Ezek az ösztönzők azonban jelentős költségvetési terhet is jelentettek. A kedvezmények évente mintegy 17,5 milliárd norvég koronát – közel 525 milliárd forintot – vontak el az állami bevételekből. A kormány most úgy látja, eljött az idő, hogy ez a hatalmas összeg visszakerüljön a költségvetésbe. Jens Stoltenberg pénzügyminiszter egyértelműen fogalmazott: „A cél az volt, hogy 2025-re minden új autó elektromos legyen – és ezt a célt el is értük.”
Fokozatosan, de biztosan szigorítanak
A kedvezmények leépítése már nem új folyamat. 2023 óta az 500 000 norvég koronánál (kb. 15 millió forintnál) drágább elektromos autók után 25%-os áfát kell fizetni. A 2026-os költségvetési tervezet szerint a mentesség határa 300 000 koronára (kb. 9 millió forintra) csökken. Ezt követően 2027-től az elektromos autók is teljes áfaterhet kapnak, ugyanúgy, mint a benzines és dízel járművek. A norvég kormány ezzel azt üzeni, hogy az elektromos autózásnak támogatások nélkül is életképesnek kell lennie.
Heves vita a klímapolitikai következményekről
A döntés természetesen nem maradt visszhang nélkül. A Norvég Elektromos Jármű Szövetség (Elbilforeningen) főtitkára, Christina Bu szerint a kormány lépése „drámai hatású a klímapolitikára”, hiszen az új és használt elektromos autók ára egyaránt emelkedni fog. A szervezet arra figyelmeztet, hogy a túl gyors megszüntetés megtörheti a piaci lendületet, amely évek alatt épült ki a kedvezményeknek köszönhetően. Christina Bu és szervezete fokozatos, többéves kivezetést javasolna, hogy az átállás ne terhelje meg hirtelen sem a vásárlókat, sem a piacot.
Egy korszak vége – új fejezet kezdődik
Norvégia döntése történelmi jelentőségű, hiszen ez az ország mutatta meg először, hogy teljes elektromos átállás kormányzati ösztönzőkkel valóban megvalósítható. Most viszont a piacnak önállóan kell bizonyítania életképességét.
A 2027-es adóváltozások így nem csupán pénzügyi, hanem szemléletbeli fordulatot is jelentenek: Norvégia az elektromos autózást a gazdaság természetes részévé emeli, támogatási mankók nélkül. A kérdés már csak az, hogy a világ többi része mikor jut el idáig – és hogy a norvég példa ezúttal is előfutára vagy intő jele lesz az elektromos jövőnek.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













