Franciaországban már működik az e-autók menet közbeni töltése az autópályán

0

Egy francia konzorcium, élén a Vinci Autoroutes autópálya-üzemeltetővel, forradalmi kísérletet indítottaz elektromos járművek menet közbeni induktív töltését tesztelik az A10-es autópálya egyik szakaszán, Párizs közelében. A projekt célja, hogy az elektromos járművek a jövőben akár útközben is energiához juthassanak, megszüntetve a hatótáv-parát és az állásidőt.

300 kW-os teljesítmény – menet közben, vezeték nélkül

Az úttestbe épített indukciós tekercsek telepítése már az év elején megkezdődött, és mostanra hivatalossá vált, hogy a rendszer 200 kW folyamatos, valamint 300 kW csúcsteljesítmény leadására képes. A 1,5 kilométeres tesztszakasz az angervilliers-i térségben található, az elektromos rendszert pedig az izraeli Electreon szállította, amely a világ egyik legismertebb vezeték nélküli töltéstechnológiai fejlesztője.

A most használt megoldás a cég „következő generációs” indukciós rendszere, amely fejlett szoftveres felügyeletet, valós idejű adatmonitorozást és robosztusabb architektúrát kínál a korábbi verziókhoz képest.

Egyetem és ipar együtt dolgozik az áttörésen

kutatási szakaszban a Gustave Eiffel Egyetem három laboratóriuma végzett méréseket valós forgalmi körülmények között. Az első eredmények szerint az induktív rendszer biztonságosan képes 300 kW feletti csúcsteljesítményt és 200 kW-nál nagyobb átlagos teljesítményt biztosítani.

A „Charge as you drive” elnevezésű kezdeményezésben a Vinci Autoroutes mellett több kulcsszereplő is részt vesz: az Electreon, a Vinci Construction, a Hutchinson, a Gustave Eiffel Egyetem és a Bpifrance állami befektetési bank is. A cél, hogy a menet közbeni töltés valós alternatívát jelentsen, különösen a nehézgépjárművek villamosításában.

Európai szinten is terjed a technológia

Nem csak Franciaországban zajlik hasonló kísérlet: Németországban az A6-os autópályán, az E|MPOWER projekt keretében is készül egy egy kilométeres tesztpálya. Az Amberg-West és Sulzbach-Rosenberg közötti szakaszon még az idei évben megkezdődnek a tesztfutások, szintén az Electreon technológiájával.

Franciaországban ugyanakkor már különböző járműtípusokkal folynak a próbák – teherautóval, furgonnal, személyautóval és busszal –, így valós körülmények között vizsgálják a dinamikus induktív töltés működését.

A közlekedés jövője: töltés menet közben

Nicolas Notebaert, a Vinci Concessions vezérigazgatója szerint az eredmények megerősítik a korábbi kutatásokat: „A technológia országos bevezetése az autópályákon a töltőállomások mellett felgyorsíthatja a nehézgépjármű-flották villamosítását, és ezzel jelentősen csökkentheti a közúti áruszállításból származó kibocsátást, amely jelenleg a francia emisszió több mint 16%-át teszi ki.”

Oren Ezer, az Electreon vezérigazgatója pedig úgy fogalmazott: „A rendszer kiemelkedő teljesítménye, amelyet független laboratóriumok is megerősítettek, bizonyítja, hogy technológiánk megbízhatóságban és hatékonyságban is piacvezető. Ez a projekt megnyitja az utat több ezer kilométernyi vezeték nélküli útszakasz előtt Európában.”

A hatótáv-parától a határtalan mobilitásig

A menet közbeni induktív töltés stratégiai jelentőségű áttörés, amely alapjaiban változtathatja meg az elektromos közlekedés jövőjét. Ha a technológia széles körben elterjed, az elektromos járművek akár végtelen hatótávval közlekedhetnek, miközben folyamatosan töltődnek az úton – a jövő mobilitása így szó szerint mozgásban lesz.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!