A Ford ideiglenesen felfüggesztette az F-150 Lightning gyártását a michigani Rouge Electric Vehicle Centerben, miután tűz ütött ki az egyik kulcsfontosságú beszállítónál, a Novelis oswegói alumíniumüzemében. A döntés mögött azonban nemcsak az ellátási lánc problémái, hanem a profitabilitási szempontok is állnak: a gyártó most a hagyományos, nagyobb hasznot hozó benzines és hibrid F-szériás teherautókra összpontosít.
Miért áll le a Ford az F-150 Lightning gyártásával?
A vállalat harmadik negyedéves jelentése szerint a Ford bevétele és nyeresége meghaladta a várakozásokat, ám az örömbe némi üröm is vegyült. A Novelis üzemében történt tűzeset miatt ugyanis megszakadt az alumíniumellátás, amely alapvető fontosságú az F-széria gyártásához. A Ford ezért kénytelen volt felfüggeszteni az elektromos pickup gyártását, és előre jelezte, hogy akár 1 milliárd dolláros profitcsökkenést is okozhat az incidens.
A veszteségek ellensúlyozására a vállalat új stratégiát dolgozott ki: 2026-ra több mint 50 ezerrel növelné a benzines és hibrid F-150, valamint Super Duty modellek termelését. Ennek érdekében 1000 új munkahely jön létre, főként a Dearborn Truck Plantben, ahol az összes Rouge-gyári órabéres munkást is áthelyezik.
A Rouge komplexumban 900, míg a Kentucky Truck Plantben 100 új pozíciót nyitnak meg a termelés bővítése érdekében. A Ford egyelőre nem közölte, mikor indulhat újra az F-150 Lightning gyártása.
Az elektromos pickup továbbra is piacvezető – de háttérbe szorul
Bár az F-150 Lightning nem váltotta be teljes mértékben a korábbi elvárásokat, még mindig az USA legnépszerűbb elektromos pickupja. A harmadik negyedévben rekordot döntött az értékesítés, több mint 10 ezer eladott példánnyal, így 2025 első kilenc hónapjában 23 034 darab Lightning talált gazdára. Ez azt jelenti, hogy a modell továbbra is megelőzi a Tesla Cybertruckot és a Rivian R1T-t.
A sikerek ellenére a gyártási leállás és a profitnyomás miatt a Ford átmenetileg háttérbe helyezi elektromos stratégiáját, hogy a rövid távon jövedelmezőbb modellekre koncentrálhasson.
A Ford EV-részlege még mindig veszteséges
A Ford Blue (belső égésű motoros modellek) és a Ford Pro (kereskedelmi, szoftveralapú üzletág) továbbra is stabil növekedést mutat, ám a Model e, vagyis az elektromos járművekre szakosodott részleg komoly veszteségeket szenved el.

A harmadik negyedévben 1,4 milliárd dolláros mínuszt könyveltek el, ami meghaladja az előző év 1,2 milliárdos veszteségét. Összesen 2025 első kilenc hónapjában 3,6 milliárd dollárnyi hiányt halmozott fel a Ford EV-üzletága. Ennek döntő része, mintegy 3 milliárd dollár, a korábbi generációs elektromos modellekhez, míg a fennmaradó 600 millió a következő generációs fejlesztésekhez kapcsolódó befektetésekből adódik.
Ezzel a Ford nyíltan elismeri, hogy az elektromos átállás rövid távon nem hozza a várt nyereséget, ezért a figyelem átmenetileg visszatér a jól bevált, nagy profittartalmú benzines és hibrid járművekre – még akkor is, ha ez az elektromos F-150 Lightning jövőjét bizonytalanná teszi.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













