A kínai BYD, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója újabb európai beruházásra készül: a Reuters információi szerint a vállalat Spanyolországot fontolgatja harmadik európai gyártóüzemének helyszíneként. A döntés különösen jelentős, hiszen a BYD már Magyarországon és Törökországban is épít autógyárat, most pedig újabb európai bővítést tervez.
A bennfentes források szerint Spanyolország „viszonylag alacsony gyártási költségei” és „tisztaenergia-hálózata”miatt került az élre a lehetséges helyszínek között. Bár a végleges döntés még nem született meg, a dél-európai ország jelenleg a legesélyesebb.
„Spanyolország ideális helyszín lenne” – erős ipari háttér és olcsó energia
A BYD spanyolországi és portugáliai országigazgatója, Alberto De Aza a Reutersnek úgy nyilatkozott: „Spanyolország ideális helyszín lenne a BYD európai gyártási kapacitásának bővítésére az ipari infrastruktúra és az olcsó villamos energia miatt.”
A végső döntés az év vége előtt várható, de ehhez még a kínai hatóságok jóváhagyása is szükséges. Korábban Németország is szóba került lehetséges helyszínként, ám a magasabb munkaerő- és energiaköltségek miatt az opció háttérbe szorult.
Európai gyártás = költségcsökkenés és versenyelőny
A BYD jelenleg Kínából importálja az Európában értékesített elektromos autókat, ami jelentős vámtöbblettel jár. Az uniós importvám 10%, ehhez pedig további 17% antiszubvenciós illeték adódik, vagyis összesen 27%-os tehernövekedés terheli a BYD járműveit.
Egy spanyolországi gyár ezt a hátrányt szinte teljesen megszüntetné, és lehetővé tenné, hogy a BYD versenyképesebb árakkal kínálja modelljeit az európai piacon.
Magyar és török gyár után jöhet a spanyol üzem
A magyarországi BYD-gyár 2023-ban jelent meg a hírekben: Szegeden épül, és várhatóan 2026-ban indul el a termelés. Az első modellek között a BYD Dolphin és az Atto 3 szerepel majd, az üzem évi 150 000 autót gyárt majd, ami később 300 000-re bővíthető.
A törökországi gyár szintén 2026-ban kezdheti meg működését. A török helyszín kiválasztása azért is előnyös, mert vámmentesen exportálhat az EU-ba, így a BYD itt is mentesül az uniós különvámoktól.
Spanyolország elektromos járműipari központtá válna
Amennyiben a BYD harmadik európai gyárát Spanyolországban építi meg, az nemcsak a vállalat, hanem az ország gazdasága számára is stratégiai előnyt jelentene. Spanyolország célja, hogy Európa egyik vezető elektromosjármű-gyártó központjává váljon.
Az Európai Bizottság 837 millió eurós támogatási programja már most is ösztönzi az elektromosautó-akkumulátorok gyártását. Ennek köszönhetően több nagyvállalat – köztük a Volkswagen, a Chery, a Stellantis és a CATL – is elindította saját spanyolországi beruházását. A BYD csatlakozása tovább erősítené Spanyolország pozícióját az európai elektromobilitás központjaként, miközben a kínai gyártó újabb lépést tehetne az európai piac meghódítása felé.
Kína és Spanyolország kapcsolatai is kedveznek a projektnek
A beruházást diplomáciai tényezők is segítik. Spanyolország és Kína között javuló gazdasági kapcsolatok figyelhetők meg: Madrid 2024-ben tartózkodott az EU-ban a kínai elektromos autókra vonatkozó védővámokról szóló szavazáson, amit Peking pozitív jelként értékelt.
Egy spanyolországi BYD-üzem tehát nemcsak ipari, hanem geopolitikai értelemben is előrelépést jelentene – mind a kínai gyártó, mind az európai elektromobilitás számára.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!