A Bosch bevetette első hidrogén-üzemanyagcellás teherautóját 

0

Bosch újabb mérföldkőhöz érkezett a fenntartható mobilitás terén: útjára indította első, teljesen emissziómentes, hidrogén-üzemanyagcellás teherautóját, amelyet saját nürnbergi üzemének logisztikai feladataiban használ. A 40 tonnás jármű a Bosch saját fejlesztésű Fuel Cell Power Module (FCPM) rendszerével működik, és a vállalat gyárai között szállít árut egy előre meghatározott útvonalon.

A jármű folyamatosan adatokat gyűjt az üzemanyagcella teljesítményéről és megbízhatóságáról, így a Bosch mérnökei valós körülmények között tesztelhetik a rendszert, amely kulcsszerepet játszik a következő generációs üzemanyagcellák fejlesztésében.

800 kilométeres hatótáv egyetlen tank hidrogénnel

A kamion egy Iveco S-Way platformra épül, és az FCPM technológiának köszönhetően akár 800 kilométeres hatótávra is képes. Ez az első jármű, amelyen a Bosch házi fejlesztésű üzemanyagcellás rendszerét használja saját logisztikai műveleteiben.

A projektben a Schäflein fuvarozó vállalat is részt vesz, amely a Hylane bérleti hálózattól szerzi be a teherautót. A cél az, hogy a jármű évente mintegy 12 ezer kilométert tegyen meg a nürnbergi Bosch-üzemek között, teljesen kibocsátásmentesen.

Alexander Weichsel, a Bosch nürnbergi kereskedelmi igazgatója szerint: „Amikor elhatároztuk, hogy a gyáraink közti szállítási folyamatokat klímabarátabbá tesszük, egyértelmű volt, hogy a Bosch FCPM rendszerével működő teherautót szeretnénk használni.”

Hozzátette, hogy a projekt fontos lépés a logisztika dekarbonizálásában, és azt is kiemelte, hogy világszerte már több ezer Bosch üzemanyagcellás rendszerrel szerelt teherautó közlekedik, ami a koncepció életképességét bizonyítja.

Tesztlabor a valóságban – a jövő üzemanyagcelláiért

A Bosch szerint a nürnbergi bevetés nem csupán logisztikai célokat szolgál: a jármű egyben kísérleti platformként is működik. A fedélzeti szenzorok által rögzített adatok segítik a következő generációs üzemanyagcellák fejlesztését, mint például a Compact 190 és Compact 300 modulokat. A vállalat hosszú távú célja egy teljes hidrogén-értéklánc létrehozása a régióban, összhangban a Bajor Hidrogénstratégia 2.0-val.

Weichsel szerint: „Az, hogy eddig semmilyen működési problémánk nem volt a teherautóval, egyértelműen mutatja, hogy az üzemanyagcella készen áll a sorozatgyártásra. A hidrogéngazdaság sikerének kulcsa mindenekelőtt az, hogy bőséges mennyiségű, megfizethető hidrogén álljon rendelkezésre, és megfelelő H₂-infrastruktúrát építsünk ki – beleértve Nürnberget is.”

Német precizitás: Bosch-gyártás több városban

Bosch FCPM rendszerek sorozatgyártása 2023 közepén indult el Stuttgart-Feuerbachban. Az üzemanyagcella-blokkot a bambergi Bosch-gyár szállítja, míg az olyan kulcselemeket, mint az elektromos levegőkompresszor és a recirkulációs ventilátor, a vállalat Homburgban gyártja.

A termelés eredetileg az Iveco és a Nikola közös projektjéhez készült, de ma már a Bosch saját teherautóiban is szolgálatot teljesít. A németországi gyártás mellett Kínában, Csungking városában is megkezdődött az üzemanyagcellás hajtásrendszerek előállítása, ezzel is erősítve a Bosch globális pozícióját a hidrogéntechnológia piacán.

Hidrogén: a nehéz-teherfuvarozás új korszakának kulcsa

A Bosch ezzel a projekttel nemcsak innovációját demonstrálja, hanem bizonyítja is, hogy a hidrogén-alapú mobilitásmár ma is valós alternatívát kínál a dízel és az akkumulátoros elektromos hajtás mellett – különösen ott, ahol a nagy hatótáv és a gyors tankolás döntő előny.

A vállalat lépése szimbolikus és gyakorlati jelentőséggel is bír: megmutatja, hogy a zéró emissziós közúti áruszállítás nem a jövő álma, hanem már most megvalósítható technológia.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!