Megérkezett az „olcsó Tesla”? Kézzelfogható lett a Model Y fapados verziója

0

Úgy tűnik, hogy a Tesla régóta pletykált olcsóbb elektromos autója végre kézzelfoghatóvá vált. Az Egyesült Államokban, egy autópályán lefotóztak egy álcázás nélküli Tesla prototípust, amely első pillantásra izgalmas újdonságnak tűnt – a valóságban azonban nem egy teljesen új modellről van szó. Ez csupán egy leegyszerűsített Model Y, néhány olcsóbb alkatrésszel, és valószínűleg csak minimálisan kedvezőbb árcédulával.

A „Model 2” álma elúszott

A Tesla évek óta dolgozott egy 25 ezer dolláros, elérhető árú elektromos autón, amelyet a rajongók és az iparág is „Model 2”-ként emlegettek. Ez lett volna a nyugati piac egyik legolcsóbb Teslája, ám Elon Musk váratlanul leállította a projektet. Bár először tagadta a Reuters információit, később maga is elismerte, hogy valóban leállították a fejlesztést.

A törölt projekt után Musk 2024 tavaszán, a Tesla első negyedéves jelentésében homályosan utalt „megfizethetőbb modellek” érkezésére. Ezeket 2025 első felére ígérte, de egyre több jel utalt arra, hogy nem vadonatúj típusokról, hanem a Model Y egyszerűsített verziójáról van szó.

Az első példányok már elkészültek

Bár a Tesla által kitűzött határidő letelt, a cég a második negyedéves pénzügyi beszámolóban megerősítette, hogy júniusban elkészültek az első példányok. Musk ekkor bejelentette, hogy a „megfizethető modell” valójában a Model Y.

Az első képek Kínából szivárogtak ki, álcázott példányokról, de most Floridában egy teljesen álcázatlan Tesla Model Y-t kaptak lencsevégre – ezzel minden lepel lehullt az új változatról.

Külső: kevesebb csillogás, több takarékosság

Fantastic_Train_7270 nevű Reddit-felhasználó által közzétett fotókon jól látszik, hogy az autó elveszítette a Juniper-frissítésnél bemutatott összefüggő LED-fénysávot, helyette keskeny, különálló fényszórókat kapott. A hátsó részről is hiányzik a fénycsík, csak egy fekete vízszintes vonal maradt, „TESLA” felirat nélkül.

A modell új, aerodinamikus felniket visel, amelyek javíthatják a hatótávot – különösen, ha kisebb akkumulátor kerül bele, bár erről egyelőre nincs megerősített információ. A karosszéria szinte megegyezik a jelenlegi Model Y formájával, ám a képek egy gyártási pontatlanságot is felfednek: a csomagtérajtó kissé rálóg a lökhárítóra. Ez valószínűleg prototípus-jellegű szerelési hiba, de utalhat a költségcsökkentés hatásaira is.

Egyszerűsített belső tér: kevesebb luxus, alacsonyabb ár

Bár a mostani fotók nem mutatják a belsőt, egy korábbi szoftverfrissítés sokat elárul arról, mire számíthatunk. A Tesla több kényelmi funkciót eltávolíthatott a költségcsökkentés érdekébeneltűnhet a panorámatető, a hátsó kijelző, a hangulatvilágítás és a többtengelyes ülésmozgatás. A légbeömlők is egyszerűbbek lehetnek, az anyaghasználat pedig visszafogottabb.

Bemutató közel lehet – de nem biztos, hogy olcsó lesz

Az, hogy a prototípus már álcázás nélkül közlekedik, arra utal, hogy a bemutató nagyon közel van. Bár korábban Kínát emlegették premierhelyként, az amerikai rendszám miatt egyre valószínűbb, hogy az Egyesült Államokban debütál először.

Az időzítés különösen érdekes: a Tesla az utóbbi negyedévben pozitív eladási eredményt ért el, de ezt nagyrészt a 7500 dolláros amerikai támogatás kifutása okozta, ami megugrasztotta a keresletet. A támogatás megszűnése viszont drágábbá tette a Teslákat, így most minden árleszállítás kulcsfontosságú lehet.

Ár: valóban „megfizethető”?

Egyes források szerint az új, „megfizethető” Model Y ára körülbelül 40 ezer dollár lehet. Ez mindössze 5000 dolláros csökkenést jelentene a jelenlegi 45 ezer dolláros alapárhoz képest, és alig 2500 dollárral lenne olcsóbb a Model 3-nál. Ez azt jelenti, hogy a 25 ezer dolláros „nép-Tesla” koncepciójától még messze van a valóság.

Mindezek fényében a Tesla új Model Y-ja inkább egy lecsupaszított, költségkímélő változat, mintsem egy forradalmi új modell. Ha azonban valóban sikerül 40 ezer dollár környékére szorítani az árát, az segíthet a Teslának megtartani az amerikai vásárlókat, akik most a támogatások megszűnése miatt elbizonytalanodhattak.

Összességében a Tesla „megfizethető” Model Y nem az áttörés, amit sokan vártak. Inkább egy költségcsökkentett kompromisszum, amely segíthet a gyártónak fenntartani az érdeklődést és ellensúlyozni az állami támogatások megszűnésének hatásait.

Elon Musk számára most nemcsak a technológiai fejlesztés, hanem a piaci árverseny is kulcsfontosságú, különösen miután politikai kampányai miatt több mint 200 millió dollárt költött, ami közvetve a Tesla támogatásvesztéséhez is hozzájárult.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!