Megérkezett a Mercedes új elektromos teherautója – az eActros 400

0

Mercedes-Benz Trucks új korszakot nyitott az elektromos fuvarozásban. Az eActros 600 után most megérkezett a nehezebb áruszállításra optimalizált eActros 400, amely nagyobb hasznos teherbírással és szélesebb konfigurációs kínálattal debütált. A premierre Franciaországban, Molsheimben került sor, ahol a nemzetközi sajtó azonnal ki is próbálhatta a modellt.

Az eActros 600 alapjain – kevesebb akkumulátor, több hasznos teher

A Mercedes 2024-ben bemutatott eActros 600 modelljetávolsági fuvarozás mérföldkövének számított. Most ennek technológiájára építve született meg az eActros 400, amely két LFP-akkumulátorrallapos alvázas kivitelbentöbb tengelytávval és kétféle fülkével érkezik. A rendelések már elindultak az EU30 országokban, valamint néhány unión kívüli piacon is.

LFP-akkumulátor és új gyártási rendszer

Az új generáció lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorokat és 800 voltos architektúrát kapott, valamint új elektromos hajtott tengelyt és a Multimedia Cockpit Interactive 2 rendszert. A Mercedes ezt már az eActros második generációjaként emlegeti, amely év végéig legördül a Wörth am Rhein-i gyártósorról.

korábbi eActros 300 és 400 modellek NMC kémiájú akkumulátorokat használtak, ám az LFP technológia nagyobb élettartamotstabilabb működést és jobb biztonságot kínál. A Mercedes szerint ezek az akkumulátorok a beépített kapacitás több mint 95 százalékát képesek hasznosítani.

A gyártás is átalakult: az új eActros 400 és 600 már egyazon gyártósoron készül a dízelmotoros modellekkel, ami jól mutatja, hogy a márka gyors ütemben áll át a villanyos jövőre.

Miért eActros 400 a neve?

A név mögött egyszerű logika áll. Az eActros 600 a 621 kWh-s akkumulátoráról kapta a nevét, így a kétcsomagos, 414 kWh-s változat természetesen a 400-as jelölést kapta. Az új eActros 400 tehát nem azonos a korábbi változattal, hanem annak utódja, sőt, egy eArocs 400 is készül, amely városi építkezéseknél vethető majd be.

Akár három tonnával nagyobb hasznos teher

Az új eActros 400 kétmotoros hajtott tengelyt és négyfokozatú váltót használ. A folyamatos teljesítmény 400 kW, a csúcsteljesítmény pedig 600 kW. Az LFP akkukból ezúttal csak kettő került a járműbe, így 1,5 tonnával könnyebb, és ennek köszönhetően három tonnával nagyobb hasznos teherbírást kínál. A 9,5 tonnás ötödkerék-terheléssel együtt a jármű 25 tonnás hasznos terhet vihet – ez már a dízel teherautók szintjétközelíti.

Gyors töltés és tisztességes hatótáv

Az eActros 400 400 kW-os CCS gyorstöltéssel 10–80% közötti töltöttséget 46 perc alatt ér el. Opcionálisan második CCS-port is rendelhető, míg a megawattos (MCS) töltés későbbi bővítésként várható. A hatótáv ideális körülmények között 480 kilométer, teljes terhelés mellett pedig körülbelül 330 kilométer. A gyártó egy online kalkulátort is biztosít, ahol a fuvarozók terhelés, hőmérséklet és vezetési profil alapján becsülhetik meg a valós hatótávot.

Tágas fülkék és sokféle konfiguráció

Az eActros 400 két fülkével választható: az L kabin alacsony belépéssel, 2,30 méteres szélességgel, klasszikus formában érkezik, míg a ProCabin verzió aerodinamikusabb2,50 méter széles és teljesen sík padlós. A multimédiás cockpit és hangvezérlés alapfelszereltség, a MirrorCam rendszer pedig opcióként elérhető.

A konfigurációk széles palettája lefedi a legtöbb igényt: 4×2 nyergesvontató4×2 platós alváz különböző tengelytávokkal, valamint 6×2 platós verziók is rendelhetők. A Mercedes több mint 40 különböző kombinációt kínál az akkuk, fülkék és alvázak alapján.

Piacvezető szerep az elektromos nehéz-teherautók között

Mercedes-Benz Trucks továbbra is az EU-30 piacvezetője az elektromos teherautók terén: 2025 második negyedévében minden második újonnan regisztrált elektromos kamion Mercedes volt. A vállalat vezetője, Achim Puchert, hangsúlyozta, hogy az infrastruktúra-fejlesztés nélkülözhetetlen: „Ha a politikusok nem lépnek gyorsan, az európai gyártók elveszíthetik versenyképességüket.”

Tesztvezetés: csendes, erőteljes és kifinomult

A tesztvezetésen a 4×2-es, L-fülkés eActros 400 mutatta meg tudását. A 41 tonnás össztömeg ellenére a jármű rendkívül csendesen és finoman mozgott, a 400 kW-os teljesítmény és a boost funkcióval elérhető 600 kW bőséges erőt biztosított. A négyfokozatú váltó selymesen kapcsol, az ergonómia és hangvezérlés pedig kifogástalan.

Fenntarthatóság és emissziócsökkentés

A Mercedes szerint az új eActros modellek 10 év alatt 40 százalékos CO₂-megtakarítást kínálnak a dízelváltozatokhoz képest az uniós árammix alapján. Megújuló energiaforrásokkal ez az érték 80 százalék fölé is nőhet. Az új eActros 400 tehát nemcsak erősebb és hatékonyabb, hanem környezetbarátabb is, mint valaha.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!