Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint augusztusban 120 797 új elektromos autót regisztráltak az Európai Unióban, ami 30,2 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az elektromos autók piaca tehát látványos bővülést mutat, miközben a teljes autópiac gyakorlatilag stagnált, 0,1 százalékos csökkenést könyvelve el. A fellendülésből azonban nem minden gyártó részesült: a Tesla jelentős visszaesést szenvedett el.
Elektromos autók részesedése az autópiacon
Augusztusban az EU-ban forgalomba helyezett 667 786 új autóból az elektromos modellek aránya 15,8 százalékra emelkedett a tavalyi 12,6 százalékról. Ha az EFTA-államokat (Izland, Norvégia, Svájc, Liechtenstein) és az Egyesült Királyságot is figyelembe vesszük, akkor összesen 159 810 elektromos autó talált gazdára Európában. Ez azt jelenti, hogy a teljes régióban minden ötödik új autó tisztán elektromos volt.
Országonkénti rangsor
A legnagyobb piac Németország, ahol 39 367 új elektromos autó került az utakra (+45,7%). Az Egyesült Királyság 21 969 darabbal (+14,7%) következett, majd Franciaország 16 992 eladással (+29,3%), és Norvégia 13 482 darabbal (+28,6%). Belgium és Hollandia egyaránt valamivel több mint 9 000 darabos eladást produkált. Különösen kiugró volt a spanyol piac, ahol 2 696-ról 7 032 darabra nőtt az eladás (+160,8%).
Éves összesítés
Az EU-ban az első nyolc hónapban 1 132 603 elektromos autót regisztráltak, ami 24,8 százalékos növekedést jelent. A piac már júliusban átlépte az egymilliós határt, miközben június végén még „csak” 869 271 új villanyautó volt forgalomban.
Hibridek előretörése
Nemcsak a villanyautók, hanem a hibridek is erősítettek. Az EU-ban augusztusban 70 545 plug-in hibridet regisztráltak (+54,5%), az EFTA és az Egyesült Királyság adataival együtt ez 82 684 darabot jelentett (+56,3%). A hibridek – a teljes és a lágy hibridek együtt – továbbra is a legnépszerűbb hajtásláncot adják, 229 970 eladással (+14,1%), ami Európa szinten 264 317 új hibridet jelentett (+11,7%). Ezzel szemben a benzines (-16,3%) és dízel (-17,5%) autók forgalma visszaesett.
Gyártói verseny: ki nyert és ki vesztett?
A Volkswagen-csoport 190 142 eladott autóval (+6,3%) vezeti az összesített listát, bár ebben minden hajtáslánc benne van. A kínai BYD látványos növekedést produkált, 9 130 autót értékesített (+201,3%), de ezek között nemcsak elektromosak, hanem plug-in hibridek is vannak.
A Tesla viszont komoly bajban van: augusztusban mindössze 8 220 autót regisztráltak az EU-ban, ami 36,6 százalékos zuhanás az előző évi 12 966 darabhoz képest. Az év eddigi időszakában a Tesla még rosszabbul áll: januártól augusztusig az eladásai 42,9 százalékkal estek vissza, 2024-es 150 037 darabról idén 85 673-ra.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!