Az akkumulátor a villanyautók legértékesebb alkatrésze, és a cellák árának drasztikus csökkenése az egyik legfontosabb tényező az elektromos autók elterjedésében. Míg korábban merész álomnak számított a megfizethető akkumulátor, ma már a realitás az, hogy az árak folyamatosan esnek, így a belső égésű autók versenyképessége napról napra csökken.
A vízióból valóság lett: olcsóbb akkumulátorok
Helmut Schmidt egykori német kancellár híres mondata szerint: „Aki víziókat lát, menjen orvoshoz.” Ez azonban félreértés lehetett, hiszen a jövőről alkotott pozitív elképzelések sokszor mozgatórugói az előrelépésnek. Az elektromos autók akkumulátorai jó példái ennek a víziónak, hiszen tíz–tizenöt éve még elképzelhetetlennek tűnt, hogy a cellák ára a mai szintre essen. A valóság az, hogy az akkumulátorok nemcsak technológiailag megbízhatóak, hanem gazdaságilag is egyre inkább elérhetők. Bár drámai árcsökkenésre már nem számíthatunk, de a trend egyértelműen lefelé tart.
Fordulat a piacon: a kereslet diktál
Az iparági szereplők szerint két éve fordult a kocka: az eladói piacból vevői piac lett. Korábban a gyártók diktálták az árakat, ma viszont a kereslet határozza meg a feltételeket. Ez azért kulcsfontosságú, mert az elektromos autók árát elsősorban az akkumulátor költsége határozza meg. Bár az elektronikai rendszerek és a motorok is jelentős tényezők, a gazdasági életképesség szempontjából a cellák ára a legmeghatározóbb.
Euró/kilowattóra – az új mérőszám
De mit nevezhetünk alacsony árnak? A P3 Group szakértője, Ines Miller szerint jelenleg az LFP kémiájú cellák ára 54 euró/kWh, míg az NMC celláké 58 euró/kWh körül mozog. Összehasonlításképp: 2022-ben a Covid-járvány és a lítiumbumm idején ugyanez az ár 127–140 euró volt.
A kilowattóra ma már jól mérhető pénznemmé vált az iparágban. Egy Kia EV3 például 81 kWh-s akkumulátorral és több mint 600 kilométeres WLTP hatótávval rendelkezik, ami a gyártónak 4700 euró körüli költséget jelent. 2015-ben a Kia Soul EV mindössze 27 kWh kapacitással lépett piacra – vagyis tíz év alatt megháromszorozódott az energiatartalom a szegmensben.
Újabb csökkenés várható 2030-ig
Miller előrejelzése szerint az árak további 10–15 százalékkal mérséklődhetnek 2030-ig. Ezt a gyártási kapacitások bővülése, a gyártási folyamatok javítása és az új cellakémiák bevezetése segíti elő. Az európai gyártók azonban hátrányban vannak: a kínai cellák – még a szállítás és az exportköltségek ellenére is – több mint húsz százalékkal olcsóbbak.
Európában a kereslet robbanásszerűen nő: a mai évi 0,3 TWh-s igény 2035-re 1,6 TWh-ra emelkedik, amelynek hetven százaléka személyautókba kerül, tíz százaléka haszonjárművekbe, a maradék pedig energiatárolókban és más alkalmazásokban talál gazdára.
Költség és hatótáv egyensúlya
A fejlesztők számára a költségek és a hatótáv optimalizálása kulcskérdés. A Volkswagen például az ID.1 modellnél 20 ezer eurós belépőárat céloz. Ehhez 30 kWh-s akkumulátor lehet az alapváltozatban, amely városi ingázóknak ideális. Emellett egy 55 kWh-s prémiumváltozat is megjelenhet, amelynek extra 25 kWh-ja körülbelül 1250 euróba kerül a gyártónak, de 3–4 ezer euróval magasabb listaárat tesz lehetővé – ez pedig rendkívül vonzó üzlet a gyártók számára.
Volkswagen: nyereségparitás közeledik
A Volkswagen célja, hogy az ID.2 és ID.2X modellek haszonkulcsa 2026-tól megegyezzen a Polo és T-Cross belső égésű modellekével. Ez azt jelenti, hogy a villanyautók profitabilitása a kisautó-szegmensben is elérheti a hagyományos járművekét, míg a prémium kategóriában még nagyobb nyereség várható.
Ennek oka, hogy egy felsőkategóriás belső égésű modell összetett hajtásláncot igényel: automata váltót, turbót, szeleprendszert, kipufogógáz-kezelést. Az elektromos hajtáslánc ezzel szemben egyszerűbb és olcsóbb, így hosszabb távon még jövedelmezőbb lehet.
Kínai dominancia és ellátási kockázatok
A pozitív trend mellett komoly problémát jelent, hogy az európai cellák drágábbak, ami megerősíti Kína dominanciáját az akkumulátorgyártásban. Ez stratégiai függőséget eredményez, amely súlyos következményekkel járhat, ha a geopolitikai helyzet romlik, például egy Tajvan elleni kínai lépés esetén. Ezért az autóipar számára kulcsfontosságú a beszállítói lánc diverzifikálása, ahol Kanada ígéretes alternatívát kínál.
Az elektromos autók jövője megállíthatatlan
A felismerés világos: az akkumulátorárak jelentős esése már megtörtént, és a folyamat folytatódik. Bár rövid távon lehetnek ingadozások, a trend egyértelmű. A belső égésű autók minden nappal veszítenek a versenyképességükből, miközben az elektromos autók egyre inkább nyereségesek és elérhetők lesznek világszerte.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!