A JATO Dynamics legfrissebb adatai szerint 2024 februárjában 164 148 darab új tisztán elektromos autót (BEV) regisztráltak Európában, ami 26 százalékos növekedést jelent a tavalyi év azonos hónapjához képest. Ez a szám történelmi csúcsot jelent a februári hónapokra vonatkozóan, és jelzi az elektromos járművek iránti kereslet dinamikus erősödését. A plug-in hibrid (PHEV) járművek iránt is nőtt a kereslet, összesen 72 639 darabot adtak el a kontinensen, ezzel is hozzájárulva a villamosított mobilitás terjedéséhez.
Az autópiac összességében csökken, de az elektromos eladások szárnyalnak
Miközben az összesített autóértékesítés Európában 2,5 százalékkal csökkent, addig az elektromos autók piaci részesedése jelentősen nőtt. A BEV modellek az újautó-eladások 17 százalékát tették ki, ami 3,8 százalékos növekedés az előző évhez képest. A PHEV modellek aránya 7,5 százalékra nőtt, ami további 1 százalékpontos emelkedést jelent. Januárral együtt már 329 700 elektromos autót regisztráltak Európában 2025-ben, ami 31 százalékkal haladja meg az előző év azonos időszakát. Ezek az adatok egyértelműen mutatják, hogy az elektromos járművek térnyerése már nemcsak trend, hanem stabil piaci valóság.
Kínai gyártók előretörése – Tesla mélypontra süllyed
A kínai tulajdonú autómárkák 2024 februárjában megelőzték a Teslát az európai BEV-piacon, hiszen összesen 19 800 járművet regisztráltak, míg a Tesla 15 737 darabot. Ez drámai visszaesés a tavaly februári adatokhoz képest, amikor a Tesla még 28 131 járművet értékesített, szemben a kínai márkák 23 182 darabjával. A legkelendőbb kínai érdekeltségű márkák között szerepel a Volvo, a BYD és a Polestar. A Volvo BEV regisztrációi ugyan 30 százalékkal csökkentek, de a BYD 94 százalékos, a Polestar pedig 84 százalékos növekedést ért el. Az Xpeng több mint 1000 járművet, a Leapmotor pedig közel 900 darabot regisztrált, ami szintén a kínai gyártók lendületes előretörését bizonyítja.
A gyártók rangsora – a Volkswagen az élre tört
2024 februárjában a legtöbb elektromos járművet a Volkswagen adta el, összesen 19 565 darabot, ami 180 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A Tesla ezzel szemben 15 737 darabbal a második helyre szorult, őket követi a BMW 13 475 eladott BEV-vel, majd az Audi (9868 db), a Renault (9387 db) és a Kia (8153 db). A BMW-nél az eladások 27 százaléka már elektromos modell, a Hyundai-Kiánál ez az arány 20 százalék, míg a Volkswagen-csoportnál 18 százalék, a Mercedes-Benznél 16 százalék, a Stellantisnál pedig 13 százalék.
Tesla: csökkenő trend, romló piaci részesedés
A Tesla eladásai öt éve nem látott mélypontra süllyedtek Európában, a Model Y és a Model 3 regisztrációi egyaránt jelentősen visszaestek. A Model Y eladásai 56 százalékkal csökkentek, 8800 darabra, míg a Model 3 regisztrációi 14 százalékkal estek vissza, 6800 darabra. A Tesla piaci részesedése februárban 9,6 százalékra csökkent, az év első két hónapját nézve pedig 7,7 százalékra, ami éles visszaesés a tavalyi 18,4 százalékhoz képest.
Következtetés: új korszak kezdődhet az európai elektromosautó-piacon
Az adatok egyértelműen azt mutatják, hogy a 2024-es év áttörést hozhat az elektromos járművek európai elterjedésében. A kereslet folyamatosan nő, különösen a kínai gyártók térnyerésével. Eközben a Tesla térvesztése komoly lehetőséget jelent a konkurensek számára, akik korszerű technológiával és versenyképes árképzéssel egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból. A Volkswagen-csoport és a feltörekvő márkák előretörése pedig új versenyhelyzetet teremt, amely a fogyasztók számára kedvezőbb választékot és jobb ár-érték arányt hozhat a jövőben.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!