Indulhat a Volkswagen-féle szilárdtest akkumulátor próbagyártása

0

Volkswagen támogatásával működő Gotion High-Tech bejelentette, hogy saját fejlesztésű, „Jinshi Battery” nevű teljes szilárdtest-akkumulátora elérte a kísérleti gyártási fázist, és megkezdődött egy 2 GWh kapacitású sorozatgyártó üzem tervezése is. Ez a lépés kulcsfontosságú mérföldkő a szilárdtest-technológia ipari méretű bevezetése felé Kínában – számolt be róla az IT-Home.

Nyolc év fejlesztés eredménye: a Jinshi Battery bemutatkozik

2024 májusában bemutatott Jinshi Battery fejlesztése nyolc éven át zajlott. Az akkumulátor szulfid-alapú szilárd elektrolitot tartalmaz, amelyhez a Gotion számos anyagtudományi újítást vezetett be. Ezek közé tartoznak a mikronizált elektrolitok, az ultravékony, bevonatos egykristályos katódok, valamint a háromdimenziós, mezopórusos szilícium-anódok.

A cella 350 Wh/kg energiasűrűséget ér el, ami 40 százalékkal magasabb, mint a jelenlegi NCM (háromkomponensű lítiumion) akkumulátoroké. A Gotion közlése szerint a Jinshi Battery átment minden biztonsági teszten, beleértve a 200 °C-os hőkamra-próbát, a szögátszúrásos, illetve az összenyomásos vizsgálatokat is.

Technológiai áttörések és hazai gyártású berendezések

A vállalat első, 0,2 GWh kapacitású pilot-üzeme már 100%-ban kínai gyártású berendezésekkel működik, és 90%-os stabil hozamot tart fenn. A Gotion 60%-kal növelte a szulfid elektrolit ionvezető képességét, és 90%-kal csökkentette a cellák előfeszítési nyomását, ami a gyártási egyenletességet is javítja. Az éves tartóssági vizsgálat során az akkumulátor kapacitása 150%-kal nőtt az első prototípushoz képest, ami rendkívül biztató adat az ipari skálázás szempontjából.

Extrém tartósság és hatótáv: egymillió kilométeres élettartam

Jinshi Battery több mint 3000 töltési ciklust bír el, és egymillió kilométeres élettartamot kínál. Az akkucsomag szintjén 280 Wh/kg energiasűrűség érhető el, ami akár 1000 kilométeres hatótávot biztosíthat egy töltéssel. Továbbá a rendszer -20 °C és +85 °C között is stabil teljesítményt nyújt, miközben a prototípus járművek több mint 10 000 kilométeres közúti tesztet sikerrel teljesítettek.

Milliárdos beruházás a sorozatgyártásért

Bár a Gotion nem közölte a 2 GWh-s gyártósor beruházási értékét, iparági elemzők szerint a projekt 1,5–2 milliárd jüanba kerülhet GWh-onként – azaz akár 273 millió dollár is lehet az összeg. A vállalat célja, hogy 2027-re elérje a kis szériás járműintegrációt, míg 2030-ra a teljes tömeggyártást.

Szilárdtest-akkumulátorok az eVTOL repülésben is

A Gotion együttműködik az EHanggal, egy eVTOL-fejlesztő céggel, hogy a szilárdtest-technológiát kis magasságban repülő elektromos légijárművekhez is adaptálják. E fejlesztés Kína lemaradását is csökkentheti a japán és dél-koreai riválisokhoz képest, bár a kereskedelmi bevezetés még mindig a költségek és az anyagok közti határfelületi stabilitás javításán múlik.

A Volkswagen és a Gotion közös jövője az elektromobilitásban

Ez a bejelentés egyértelműen mutatja, hogy a Volkswagen részben tulajdonában lévő Gotion High-Tech a jövő elektromosjármű-akkumulátorainak egyik legfontosabb szereplőjévé válik. A Jinshi Battery nem csupán technológiai áttörés, hanem a következő generációs szilárdtest-technológia egyik alapköve is lehet Kínában és világszinten.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!