Németországban, Bajorországban hivatalosan is megnyílt az első olyan autópályaszakasz, ahol az elektromos járművek menet közben tölthetők induktív módon. A kísérleti szakasz az A6-os autópálya Amberg-West és Sulzbach-Rosenberg közötti egy kilométeres részén található. Az első tesztek 2025 második felében kezdődnek az E|MPOWER projekt keretében.
Innovációs együttműködés a kutatás élvonalából
A projektet a Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) vezeti, együttműködésben az Autobahn GmbH, a VIA IMC, az Electreon, a Risomat és a Nurembergi Műszaki Főiskola partnerekkel. A cél, hogy valós környezetben vizsgálják meg az induktív töltés alkalmazhatóságát nehézgépjárművek esetében is.
A technológia lényege: az útburkolatba épített tekercsek mágneses mező segítségével töltik az arra haladó járműveket, hasonlóan a vezeték nélküli telefonok töltéséhez. A rendszer akkor aktiválódik, amikor egy vevőegységgel felszerelt elektromos jármű halad el a tekercsek felett vagy parkol rájuk.
Politikai támogatás és technológiai áttörés
A próbaszakasz ünnepélyes átadásán Bajorország kormányának képviselői is részt vettek. Markus Blume, a tartomány tudományos minisztere hangsúlyozta: „Eddig az út volt a cél – mostantól az út adja az energiát. Az induktív töltés valódi újdonság lehet az elektromos közlekedés számára.”

A jelenlegi technológia több mint 90%-os hatékonysággal dolgozik és jelentősen enyhítheti a hatótávval kapcsolatos félelmeket.
Tudományos mérés és gyártástechnológiai kutatás
Prof. Dr. Joachim Hornegger, a FAU elnöke szerint az induktív töltés átformálja a mobilitásról alkotott elképzeléseinket. A teszteket speciálisan felszerelt járművekkel végzik majd, különös figyelmet fordítva a rendszer gyakorlati hatékonyságára.
Prof. Florian Risch, az FAU FAPS tanszékének szakértője szerint kiemelten fontos, hogy automatizáltan és gazdaságosan lehessen a tekercseket integrálni az útburkolatba. A most telepített tekercseket precíz ellenőrzési fázis követi, amely a beépítés pontosságát hivatott igazolni.
Electreon technológia: izraeli innováció európai környezetben
A projekt központi technológiai eleme az izraeli Electreon által fejlesztett elektromos útrendszer (ERS), amelyet már több német városban is bemutattak korábban, 2020 és 2023 között. Az új bajorországi szakasz azonban túlszárnyalja a korábbi tesztterületeket, mind hosszúságban, mind komplexitásban.
Cél: költséghatékony és skálázható infrastruktúra
A kísérleti projekt célja, hogy új építési technológiákat teszteljen, amelyek révén csökkenthetők a kivitelezési költségek és a beépítési idő. Az egy kilométer hosszúságú szakasz egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy a valós környezetben szerzett tapasztalatok segítségével optimalizálják az elektromos infrastruktúra és a járműtechnológia együttműködését.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!