Átalakul a Nissan: 20 000 munkahelyet szüntetnek meg világszerte

0

A Nissan nagyszabású átszervezési programja, a Re:Nissan keretében a japán autógyártó globálisan 20 000 munkahelyet szüntet meghét gyárat bezár, és teljesen újragondolja az elektromos járművek fejlesztési és gyártási stratégiáját. A cél, hogy a vállalat 2026-ra ismét nyereséges legyen.

A változások háttere

A döntés hátterében a 2024-es pénzügyi év gyenge eredményei és a globális inflációs nyomás állnak. A vállalat vezetése úgy ítélte meg, hogy sürgős és mélyreható lépésekre van szükség ahhoz, hogy elérjék a 500 milliárd jenes költségcsökkentést 2026-ig. A tervezett megtakarítások elsősorban a fix és változó költségek visszavágásával érhetők el.

Megvalósítási lépések és munkaerő-átalakítás

2024 és 2027 közötti időszakban 20 000 munkavállalót bocsátanak el, melyből 9 000 fő leépítését már korábban bejelentették. A működés egyszerűsítése érdekében a jelenlegi 17 gyárból hetet bezárnak. Emellett 3 000 dolgozót a kutatás-fejlesztési területekről olyan költséghatékonysági projektekre irányítanak át, ahol közvetlenül hozzájárulhatnak a megtakarítási célokhoz.

A vállalat úgy döntött, hogy nem építi meg a Kyushu régióba tervezett LFP akkumulátorgyárat, és már bezárta a kínai Wuhanban működő üzemét is, amelyet a Dongfeng partnercéggel közösen üzemeltettek.

Ellátási lánc és mérnöki folyamatok újragondolása

A Nissan stratégiája mostantól a kevesebb, de megbízhatóbb beszállítóra épül, miközben egyszerűsíteni kívánják az elektromos járműalkatrészek logisztikai folyamatait. Az ellátási lánc hatékonyabbá tétele érdekében új mérnöki és beszerzési megközelítéseket vezetnek be. Létrehoztak egy 300 fős külön csapatot is, amely kizárólag a hatékonyságnövelési programokért felel.

Fejlesztések és platformredukció

A Nissan jelentősen egyszerűsíti járműveinek felépítését: az alkatrészek összetettségét 70 százalékkal csökkentik, ami 20 százalékos megtakarítást eredményez az óránkénti mérnöki költségekben. A járműplatformok számát 2035-ig 13-ról 7-re redukálják. Az új fejlesztési ciklusok is gyorsabbá válnak: az új modellek 37 hónap alatt, a frissítések pedig már 30 hónap alatt készülhetnek el.

Piaci stratégia és modellkínálat

A jövőben a Nissan hat kulcspiacra összpontosít: az Egyesült Államokra, Kínára, Japánra, Európára, a Közel-Keletre és Mexikóra. Kínában bővítik a hibrid és elektromos modellek kínálatát, míg Európában új elektromos SUV-k érkeznek a B- és C-szegmensbe. Észak-Amerikában a prémium Infiniti márkát helyezik fókuszba, ahol szintén hibrid és elektromos modellek dominálnak majd.

Eközben három korábban bejelentett elektromos projektet töröltek, valamint két új elektromos crossover modell bevezetését elhalasztják. A PZ1K projekt gyártása 2028 januárjára csúszik, míg az Infiniti testvérmodell, a PZ1J 2028 májusában lép piacra.

Partnerségek és együttműködések

A Nissan továbbra is erősíti kapcsolatát kulcsfontosságú partnereivel. A Renault és a Mitsubishi közreműködésével új modellek készülnek: a Nissan Leaf platformjára épülő Mitsubishi elektromos jármű például az észak-amerikai piacra készül. A Nissan Micra következő, teljesen elektromos generációját Franciaországban gyártja a Renault, közös fejlesztési platformon az R5-tel.

A Honda-val is folytatódik az együttműködés az elektromos meghajtás és járműintelligencia terén, bár a két cég közötti fúziós tárgyalások végül eredménytelenül zárultak.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!