A 2025-es év első két hónapja komoly fordulatot hozott az elektromos autók másodpiacán. A Használtautó.hu adatai szerint 11,1%-kal csökkent az elektromos meghajtású használt autók kínálati átlagára. Ez a zuhanás annál is jelentősebb, mivel a teljes használtautó-piacon csupán 0,4%-os árváltozás történt, tehát az elektromos járművek esetében kiugró mértékű a csökkenés.
Stabil árak a teljes piacon, kivétel az e-autók
A teljes hazai használtautó-kínálatot tekintve 4,6 millió forint körül alakult az átlagos hirdetési ár 2025 január–februárban. Ez a szám alig tér el a tavalyi év hasonló időszakához képest, vagyis az összkép alapján az autóárak stagnálnak. Ezzel szemben az elektromos modellek ára jelentős lejtmenetbe kapcsolt.
Az autók egyre idősebbek, de még mindig fiatalabbak a hazai átlagnál
Az online elérhető használtautó-kínálatban szereplő járművek átlagos életkora enyhén nőtt az elmúlt egy évben. 2024 elején még 12,3 év volt, míg idén már 12,7 évre emelkedett. Ez ugyanakkor még mindig kedvezőbb, mint a teljes magyar autóparké, amelynek átlagos életkora meghaladja a 16 évet. Az adatokból látszik, hogy az eladásra kínált járművek jellemzően fiatalabbak, de az öregedés folyamata itt is érzékelhető.
Hajtástípusonként eltérő dinamika figyelhető meg
Az árak és az életkor változása különösen érdekes hajtástípusonként vizsgálva. A benzines autók ára enyhén nőtt, miközben átlagéletkoruk is emelkedett. A dízelek ára stagnál, ám azok is öregebbé váltak. A hibridek valamelyest olcsóbbak lettek, viszont viszonylag fiatalok maradtak. Az elektromos autók viszont külön kategóriát képviselnek: áraik közel 1,5 millió forinttal estek, ugyanakkor továbbra is a legfiatalabb járművek közé tartoznak a kínálatban, körülbelül 3 év körüli átlagéletkorral.
Az első generációs e-autók még mindig vezetnek
A Datahouse statisztikái alapján jól látható, hogy a legnépszerűbb elektromos autómodellek között olyan típusok szerepelnek, amelyek gyártása már befejeződött. Ez azt mutatja, hogy az első generációs e-autók továbbra is meghatározó szerepet játszanak a magyar használtpiacon. Megbízhatóságuk, alacsony fenntartási költségük és korai elterjedtségük révén stabil helyet biztosítanak maguknak a forgalomban.
# | Márka | Típus | Darabszám 2024.12.31 | Változás |
---|---|---|---|---|
1 | NISSAN | LEAF | 6765 | 19% |
2 | BMW | I3 | 6408 | 29% |
3 | TESLA | MODEL 3 | 5051 | 96% |
4 | TESLA | MODEL Y | 3195 | 102% |
5 | RENAULT | ZOE | 3036 | 20% |
6 | HYUNDAI | KONA | 2361 | 88% |
7 | KIA | NIRO | 2183 | 24% |
8 | VOLKSWAGEN | GOLF | 2098 | 19% |
9 | HYUNDAI | IONIQ | 1999 | 30% |
10 | VOLKSWAGEN | UP! | 1720 | 8% |
11 | DACIA | SPRING | 1532 | 49% |
12 | TESLA | MODEL S | 1277 | 31% |
13 | VOLKSWAGEN | ID.3 | 1249 | 57% |
14 | FIAT | 500 | 872 | 23% |
Az árzuhanás mögötti okok – új korszak kezdete
Az elektromos használt autók árának csökkenése mögött több tényező áll. A technológia rohamos fejlődése miatt az új modellek gyorsan váltják le a korábbi generációkat, ami lenyomja az árakat. Emellett az állami támogatások, a flottás lecserélések és a piaci verseny új egyensúlyt teremtettek a kereslet és kínálat között. Az eredmény: az elektromos autók egyre szélesebb közönség számára elérhetővé válnak, akár első autónak, akár második járműként, városi használatra.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!