A prémium kategóriából a megfizethetőbb szegmensek felé terjeszkedő, tisztán elektromos autómárka, a NIO európai terjeszkedési stratégiát indított, de kérdéses, hogy a büntetővámok mennyire hátráltatják majd ezt a törekvést.
A kínai elektromosautó-gyártás luxuskategóriájának úttörője, a NIO, egyelőre nem mondhatja magát pénzügyileg sikeresnek, de a vállalatvezetés optimista a jövőt illetően. Bár a harmadik negyedév sem hozott kiemelkedő eredményeket, a NIO bízik abban, hogy az év utolsó három hónapjában 72-75 ezer elektromos autó kiszállításával stabilabb helyzetet teremthetnek. Ehhez novemberben és decemberben 51-54 ezer jármű eladása szükséges, miután az októberi számok – 20 976 darab – nem voltak túl biztatóak. Egy erőteljes év végi hajrá, amely 44-50%-os éves növekedést jelentene, enyhíthetné az eddigi gyengébb teljesítmény okozta feszültségeket.
Ha a tervek valóra válnak, a NIO negyedik negyedéves bevétele elérheti a 2,8–2,9 milliárd dollárt, ami 15–19%-kal haladná meg az előző év azonos időszakának eredményeit. A célok elérését segíti, hogy a november–decemberi időszak hagyományosan az autóvásárlások csúcsszezonja. Erre épít a BYD is, amely Szegeden gigagyárat húz fel, és havi félmillió jármű eladásával számol ebben az időszakban, hogy elérje 2025-re kitűzött négymilliós értékesítési célját.
A NIO ettől a volumencéltól távol áll, hiszen nem tömeggyártásra törekszik, és nem is akar minden járműkategóriát lefedni. Stratégiája három külön márkára épül:
- A NIO a luxusvásárlókat célozza meg,
- az Onvo a középosztály igényeire fókuszál,
- a Firefly pedig a szerényebb keresetű vásárlók számára kínál alternatívát.
Ezen túlmenően a Biatorbágyon összeszerelt akkumulátor-cseretelepeik révén más autógyártók modelljeit is kiszolgálják, amelyek az iparági szabványoknak megfelelően készültek. Ez az üzletág egyre fontosabb bevételi forrássá válik a vállalat számára.
A NIO szerdán tette közzé harmadik negyedéves gyorsjelentését, amely az adatok alapján nem sok eltérést mutat a második negyedév eredményeihez képest. A vállalat 2,66 milliárd dolláros árbevételt ért el, ami 2,1%-kal alacsonyabb az előző év azonos időszakához képest, ugyanakkor 7%-kal meghaladja a második negyedéves értéket.
Az árbevételből 2,38 milliárd dollárt tettek ki az autóeladások, ami éves szinten 4,1%-os csökkenést, negyedéves összehasonlításban pedig 6,5%-os növekedést jelent. Bár a NIO több autót adott el, mint az előző év azonos időszakában, az elektromos járművek árcsökkenése miatt a bevételnövekedés visszafogottabb maradt. Az akkumulátor-cserekonténerek, alkatrészeladások és szervizszolgáltatások 281 millió dolláros bevételt hoztak, amely éves alapon 20%-kal, negyedéves szinten pedig 12%-kal nőtt.
A NIO bruttó haszonkulcsa az alapanyagárak csökkenésének és a hatékonyabb termelésnek köszönhetően 8%-ról 10,7%-ra nőtt, azonban a harmadik negyedévet továbbra is 721 millió dolláros veszteséggel zárta, ami 11%-kal több az egy évvel korábbinál. A cég anyagi helyzete stabil, 6 milliárd dolláros tartalékkal rendelkezik, fő részvényese pedig az abu-dzabi CYVN, amely 27,1%-os tulajdonrésszel bír.
Továbbá a NIO újraindította nemzetközi terjeszkedési terveit, melyek célja, hogy 2025-re 25 országban legyen jelen. Az európai piacokon – Németországban, Svédországban, Dániában és Hollandiában – eddig koncentrált jelenlétüket most kiterjesztenék Nyugat-Európára, az Egyesült Királyságra, a Közel-Keletre és Észak-Afrikára, sőt, Azerbajdzsán is célpont lett 2024-re.
Az európai terjeszkedést nehezíti, hogy a következő öt évben a NIO autói csak 30,7%-os vám mellett érkezhetnek Kínából, és a cég egyelőre nem látja reálisnak európai gyártóbázis építését a magas költségek miatt. Fő fókuszuk továbbra is a kínai piaci pozícióik erősítése marad.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!