A Mercedes-Benz már számos elektromos autót kínál a piacon, azonban sem az átalakított belső égésű motoros modellek, sem a tisztán elektromos platformra épülők nem arattak átütő sikert. 2025-ben érkezik az új CLA, amely egy teljesen új elektromos platformon, az MMA-n alapul. Ez a fejlesztés hosszú évekre meghatározza majd a Mercedes elektromos autóinak jövőjét, különös tekintettel a hatékonyságra.
Egy tisztán elektromos autó akkor tud igazán takarékosan bánni az akkumulátoraiba töltött energiával, ha az egyes komponensek tervezésére igazán odafigyel a gyártó. Megfelelő alkatrészek használata és azok optimális működtetése esetén már látványos eredmények tudnak születni a fogyasztás tekintetében és a Mercedes-Benz elektromos autói ebből a szempontból is az élmezőnyhöz tartoznak. Elég csak az általam is tesztelt EQA-ra gondolni, amivel kiváló fogyasztási adatok hozhatók a hétköznapokban, még autópályás használat során is.
Azonban a fejlődés menete itt nem áll meg és a Mercedes-Benz által jövőre bemutatandó új, tisztán elektromos CLA ismét nagyot guríthat majd ezen a téren is, köszönhetően az alapot adó MMA (Mercedes Modular Architecture) platformnak. Az első elektromos CLA számtalan újdonsággal érkezik meg, ám a fő hívószavak egyike az alacsony fogyasztás, aminek elérése kapcsán a márka most egy kiadós sajtóanyagban ad betekintést az MMA platform fejlesztési munkálatairól.
Elsőként talán a beharangozott fogyasztást említeném. Itt a Mercedes egy igen kellemes várható átlagfogyasztásról beszél: 12 kW/100 km. Ez a Mercedes új, kompakt EDU 2.0 elektromos motorjának lesz köszönhető, amely az MMA egyik legfontosabb komponense. A hajtómotor alapból a hátsó tengelyt hajtja 200 kW teljesítménnyel, amit az összkerékhajtású modellek esetében az első tengelyt hajtó, 80 kW-os egység egészít ki. Ez utóbbi külsős beszállítótól érkezik, de a tervezésnél a Mercedes-Benz is jelen volt. Illetve egy kétsebességes sebességváltó biztosítja a hatékonyságot nagy és alacsony sebességeknél. A hideg időben történő nagyobb hatékonyság érdekében a tisztán elektromos CLA levegő-levegő hőszivattyút használ, amely képes felvenni a hőt a motorból, az akkumulátorból és a környezeti levegőből a kabin felfűtésére.


A gyártó elmondása alapján az új elektromos Mercedes CLA két választható kapacitású akkupakkal érkezik meg, ezek kémiája is különböző lesz. A nagyobb, 85 kWh-s pakk akár 750 km WLTP hatótávot is képes lesz biztosítani. A cellák kémiáját itt NMC és azt tudni már, hogy az anódok esetében szilícium-oxid kerül hozzáadásra, ezt a technológiát pedig a Sila Nanotechnologies szállítja. A kisebb akkumulátor 58 kWh-s lesz, és lítium-vas-foszfát (LFP) kémiát használ. Ez utóbbi népszerűsége töretlenül nő és a fejlesztések is folyamatosak.


A rendszer 800V-os feszültségen üzemel, így a DC maximum töltési teljesítmény 320 kW, a majdan elérhető AC fedélzeti töltő teljesítménye egyelőre nem ismert. A sajtóanyag szerint a közeljövő elektromos Mercedes-Benz modelljei számos töltési szabványt fognak ismerni majd, ám konkrétan a CLA esetében még nem említett semmit a csillagos márka.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!