Bemutatkozott a Stellantis legújabb elektromos autós platformja

0

Ha tisztán elektromos meghajtású autók gyártásáról beszélünk, a legtisztább az, ha az alapoktól az elektromos meghajtás befogadására alkalmas padlólemezt készít egy gyártó. 4-5 éve még leginkább a belsőégésű platformokból átalakított megoldások voltak a jellemzők, igaz, akkoriban még nem is a BEV volt az autóipar jövőjének kikiáltva. Azonban az elmúlt 2-3 évben a gyártók sorra jelentették be a dedikáltan elektromos meghajtás fogadására alkalmas padlólemezeket, így tett többe között a Stellantis Csoport is.

A Stellantis nem sokkal a 2021-es alapítása után jelentette be az új STLA platformcsaládját. Ennek megfelelően a mikro- és kompakt autókhoz készült STLA Small váltja fel az e-CMP platform második generációját. Az új STLA család legkisebb tagja, az STLA Small a Stellantis ígérete szerint legalább 500 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé a személygépkocsik számára az A, B és C szegmensben. A közepes, STLA Medium a C és D szegmens, míg a nagyobb, az STLA Large a D és E szegmens járműveit hordozza magán, melyek akár már a 700 – 800 kilométeres hatótávot is tudni fogják. Míg a negyedik Stellantis platform, az STLA Frame a nagy méretű SUV-okhoz és kisteherautókhoz készült.

Az STLA Small és a medium platform már bemutatkozott, így várható volt a következő lépcsőfok prezentálása is, ami a STLA Large. A vonatkozó sajtóanyag megérkezett, így nézzük is meg, mit várhatunk azon Stellantis elektromos autókról, melyek ezen kapnak helyet.

Talán az egyik legfontosabb adat, hogy ez a padlólemez a rendszerfeszültség szempontjából kevert lesz, vagyis lesz 400 és 800 V-ot használó típus. Illetve van egy igen meglepő adat is ezen padlólemez esetében: képes lesz fogadni belsőégésű motort, amit hibrid rendszerként érvényesítene itt a gyártó, ám ezt valószínűleg csak Észak-Amerika esetében használná a Stellantis, aminek célja, hogy 2030-ra európai értékesítéseinek 70 százalékát, az Egyesült Államokban pedig 40 százalékát alacsony károsanyag-kibocsátású járművekkel érje el.

Számok tekintetében az alábbiakkal találkozhatunk:

  • Lehetséges hossz: 4,77 és 5,13 méter között
  • Lehetséges szélesség: 1,9 és 2,03 méter között
  • Lehetséges tengelytáv: 2,87 és 3,08 méter között
  • Lehetséges hasmagasság: 140 és 288 mm között
  • Elérhető akkukapacitások: 85 és 118 kWh között

Az STLA-Large padlólemezt kezdetben a Dodge és a Jeep márkák használják majd Észak-Amerikában, majd később az Alfa Romeo, a Chrysler és a Maserati is. 2024-től 2026-ig nyolc modellt terveznek a platformra, amelyeket több európai és észak-amerikai üzemben szerelnek majd össze.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!