Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC SUV teszt – szinte gyerekjáték

0

Igazán szerencsés helyzetben érezhetem magam, hogy a Pappas Auto vezetőségével, és a XI. kerületi Hunyadi úton található szalon munkatársaival annyira jó barátságot ápolunk, hogy mikor megérkeztek az első EQE SUV modellek akkor azokat egyből élőben is megcsodálhattam.

A teljes július és augusztus eleje elképesztően sűrű volt számomra, így csak most tudtam rá időt szakítani, hogy elhozzam az egyik EQE SUV tesztautót és néhány kilométert menjek vele. A Pappas Auto most sem aprózta el, ugyanis az EQE SUV AMG változatának a kulcsát adták át, hogy használjam néhány napig. Nagyszerű, megint az AMG-vel kezdem a sort – sóhajtottam egyet – akárcsak az EQE esetében. Ugyanis akkor is a legerősebb, az EQE 53 4MATIC+ járt elsőként nálam. Majd egy hosszú hónapot tölthettem el a gyengébb, EQE 43 4MATIC ülésében, amibe 2536 kilométert belepakoltam. No, nem panaszkodok, éppen ellenkezőleg. A 43 4MATIC-nál szerettem meg igazán az EQE-t és annak a formavilágát, de erről úgyis írok hamarosan egy újabb bejegyzést. Maradjunk a címben említett, Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC SUV változatnál.

A Mercedes-Benz tavaly október közepén rántotta le a leplet az EQE SUV változatáról, és már akkor tudni lehetett, hogy a Mercedes mérnökei ennél a modellnél is összedugták a fejüket az AMG részleg mérnökeivel, melyből megszületett a Mercedes-AMG 43 vagy az 53 4MATIC SUV. Értelemszerűen az 53 4MATIC+ SUV a legerősebb. A 2690 kilogramm tömegű testet a két speciális villanymotor 3.5 másodperc alatt löki nulláról 100 km/órára, nem is csoda, hisz az első és a hátsó tengelyen elhelyezkedő elektromos motorok összesen 460 kW (625 LE) teljesítményre képesek az 1000 Nm nyomaték mellett.

Úgy gondolom, hogy a gyengébb 43 4MATIC SUV-nak sincs szégyenkezni valója. Hisz a 2600 kilogrammos bódé 4,3 másodperc alatt gyorsul nulláról 100 km/órára. Itt is rendelkezésre áll a két speciálisan, az AMG mérnökökkel együtt megalkotott villanymotor és azok komplett újrakábelezése, ami 350 kW (476 LE) mellett 858 Nm nyomatékot tud felmutatni.

Az AMG mérnökei az EQE 43 4MATIC SUV-ba is beleraktak minden földi jót, amivel igazán a teljesítményre lett kihegyezve az új elektromos SUV. Sőt, még túl is licitálták a szedán AMG EQE-t, ugyanis itt mutatkozik be elsőként az a rendszer, ami a kétmotoros változatoknál az első tengely villanymotorját teljesen le tudja kapcsolni. Egy mechanikus szerkezet választja le a kihajtó tengelyt a hajtásról, ezzel vitorlázó, vagy motorfék üzemben az első motor ellenállása egyáltalán nem lassítja az autót. Ezzel pedig hatékonyabb a kigurulás és a vitorlázó üzemmód, így hasznos kilométerek takaríthatóak meg.

A csillag eltűnt, helyette az AMG badge kapott helyet a motorháztetőn

Külső

A Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC SUV külsőre szintén teljesen megegyezik a nagyobb testvérével, az EQS SUV-val. Első blikkre meglehetősen nehéz őket megkülönböztetni, de azért ha már elég sokat gyönyörködtünk a két elektromos Merci SUV-ban, akkor megtaláljuk a nem túl szembetűnő különbségeket. Ilyenek például az autó elején található Digital Light lámpák, melyekben az EQE SUV esetében két-két szempillát láthatunk, ellenben az EQS SUV-éval ahol három világít.

Továbbá az EQE-nél klasszikus motorháztetőt láthatunk, míg az EQS SUV-nál az egész motorháztető le van húzva a kerekekig. Ja, és persze az EQE felirat is arról árulkodik a külső tükör előtt, hogy ez az E-osztály elektromos változata, méghozzá SUV kivitelben. Hátul a típusmegjelenés nélkül már nehezebb dolgunk van, ott ugyanis a csomagtartó ajtajában található fényhíd két széle az EQE SUV-nak lefele kunkorodik, míg az EQS SUV-nál felfelé. Apró, de jelentős különbségek.

Továbbá méretbeli különbségek is akadnak:

Mercedes-Benz EQE SUVMercedes-Benz EQS SUV
Hossz4863 mm5125 mm
Szélesség1940 mm1959 mm
Szélesség tükrökkel2141 mm2157 mm
Magasság1685 mm1718 mm
Tengelytáv3030 mm3210 mm
Csomagtartó mérete520 L645 L
Ledöntött ülésekkel a csomagtartó mérete1675 L2100 L

Az EQE SUV külső formája egyből megvett, baromira tetszik ez a forma. Diszkréten tekintélyt parancsoló és stabil kiállást sugall az EQE SUV. Sokkal jobban tetszik, mint a drágább EQS SUV!

A Merci mérnökei kihozták a karosszériából azt amit tudtak, bizonyítja ezt a 0,25-ös légellenállási együttható is, amit olyan trükkökkel oldottak meg, mint az illesztéseknél használt gumi tömítések, vagy az első kerekek előtti recézett, 17 apró foggal ellátott légterelő, ami megtöri a gumik felé áramló levegőt. 

Beltér

A beltér már több, mint ismerős az EQE, EQS és EQS SUV modellekből. Ezek mindegyikében ugyan azt a luxust idéző, tapintásra kényelmes és kiváló anyagokat használja a csillagos márka. A belső tér összeállítását szinte végtelen mennyiségben tudjuk ismét összekonfigurálni az EQE SUV modellünk esetében is.

Például kérhetjük bele 3,5 millió forintért a három kijelzőt magába foglaló hatalmas mozivásznat igéző Hyperscreen-t, ami szerintem a legjobban passzol a Mercedes utasteréhez. Ezt élőben kell látni, mert a fénykép egyáltalán nem adja vissza azt, amit látunk és érzünk, mikor beszállunk egy ilyen járgányba. Kötelezővé tenném, annyira jó. Szinte havonta, vagy kéthavonta jön egy-egy frissítés a rendszerre, amivel még jobbra és fürgébbre gyúrják a Hyperscreen-t, vagy az alapáras MBUX-rendszert.

A kormányon levő csillag feletti lila szenzorok figyelik folyamatosan a szem mozgását

Legutóbb az AMG EQE 43 4MATIC-ban volt szerencsém a Hyperscreen-hez, de a legújabb EQE SUV-ban ismét reszeltek a mérnökök a kijelző tenger technikáján. Gyorsabb lett és jóval szigorúbb! Olyannyira komolyan veszi a dolgát a kijelző mögé bújtatott segédrendszer, hogy letiltja az utasoldali kijelzőt, ha odanézek, miközben valami egyéb tartalom megy azon. Sőt, volt olyan, hogy lassan araszoltam és egy kirakatot néztem, mire neki állt csipogni az EQE, hogy „helló, figyeljek már előre”. A telefon nyomkodást menet közben pedig ki is verhetjük a fejünkből, mert arra elképesztően ideges tud lenni a Merci!

A kényelmet pedig már felesleges újra és újra felhozni, hiszen ez egy Mercedes. A szellőztethető ülések pedig elképesztően hasznosak voltak, mikor 40 fokban nálam volt az EQE SUV. Csillagos ötös! Ugyan félve mertem bekapcsolni, mert egy másik márkánál szétcseszte a derekam az ülésszellőzés. Azonban a Mercedes SUV-nál nem volt ilyen gondom, ki- majd újra beszállásnál pedig megjegyezte a bekapcsolást, így nem kellett újra nyomkodnom a panelt.

Apropó, az amúgy sem kicsi csomagtartó tárca alatt van egy kis rekesz, ahova a kábeleket és egyéb ritkán kellő kellékeket be lehet ömleszteni. Az AMG verzióban igaz, hogy ennek a fele áll a rendelkezésre, mert a másik felét elfoglalja az akku, de egy 350+ 4MATIC-nál megvan a nagy raktér.

Menetdinamika, fogyasztás

No, ez az az elektromos autó, amit 130-al nem lehet az autópályán vezetni. A Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC SUV igényli, hogy igazán meg legyen taposva az a gázpedál miután becsatolom a piros biztonsági övet. Viszont mindenhol erős odafigyelést igényel, hogy a kormány előtt levő mutató vagy éppen számlálóra állított panel a legnagyobb megengedett sebesség közelében maradjon. Ez meg is látszik a modell teljesítményén, de bőven elég volt a Comfort mód, nem igazán babráltam a kormányon levő tekerőket amivel Sport, vagy Sport+ módba kapcsolhattam az EQE SUV-ot.

Németországban élő barátom mesélte, hogy folyamatos 170 km/órás tempónál rettentően csendes az EQE SUV, de ez köszönhető az akusztika csomagnak is. Továbbá azt is elárulta a barátom, hogy ekkora tempónál 29-30 kWh/100km egy ilyen 43-as AMG EQE SUV fogyasztása. Idehaza, a szabályok betartásával mindez jóval kevesebb.

Nálam is rettentően csendes volt a tesztpéldány, a Burmester térhatású hangrendszer pedig rettentően szépen szólt az EQE SUV-ban a maga 15 hangszórójával, 710 wattos teljesítményével és Dolby Atmos párosításával. Ezt tetézte a 866 ezer forintos AIRMATIC légrugózás, így a vezető tényleg minden kényelmet megkap és úgy suhan az egyik városból a másikba, mintha egy légpárnás hajón ülne.

Ha kell akkor meg tudjuk emelni az egész járművet (+30 mm), amit akár el is tudunk menteni GPS koordináták alapján. Így ha legközelebb arrafelé járunk, akkor az EQE automatán megemeli magát. De ez már nem újdonság.

A másik legnagyobb újítás inkább az, hogy az Offroad módban elsőként az EQE SUV-nál vezette be a Merci az Átlátszó motorháztető funkció-t, ami 8 km/h alatt működik. Jól tud jönni, ha gondolunk egyet és kimegyünk a terepre az EQE SUV-unkkal egyet csapatni. Ilyenkor láthatjuk az első, vagy a hátsó kamerán, hogy pontosan merre és hol fog átmenni a kerék. Illetve azt is láthatjuk, hogy mi van a motorháztető alatt.

Összegzés

Nem sokat, közel 500 kilométert tettem meg pár nap alatt a Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC SUV-val, de ezen idő alatt bőven rájöttem, hogy ez az az elektromos autó amit meg is vennék magamnak és hosszabb távon sem válnék meg tőle! Jelenleg egy szedánt hajtok, ami kifogástalanul jó, kényelmes és szinte alig fogyaszt – erről is írok egy cikket a héten – de újra elő törtek bennem a SUV iránti vágyak.

Amikor beültem a Hunyadi úton az EQE-be és az ülés beállítást követően tudatosult bennem, hogy a fenekem nincs lejjebb, mint a térdem. Elgondolkodtam. Majd újra elgondolkodtam, mikor lenulláztam a számlálókat, beléptem a profilomba és a jármű beindítása után szinte gyerekjátékként kifordultam a töltőtől a hátsótengely-kormányzásnak köszönhetően. Megérkeztem! Motyogtam magamba mindezt úgy, hogy csak néhány kilométert vezettem az EQE SUV-ot.

Már egy EQE szedánba való behuppanáskor is egyből a maximálisra ugrik az ember biztonságérzet mutatója, de az EQE SUV-ban ez az érzés kétszeresen átjön a magasabb üléspozíció, a körül ölelő műszerfalnak, a megannyi segédrendszernek és a még tágasabb kabinnak köszönhetően.

Az átlagfogyasztás a 43-as AMG verzióban 22,3 kWh/100km-re jött ki, ami kiváló eredmény egy ekkora és ilyen erős SUV-tól. Igaz, hogy most nyár volt és forróság, de a Mercedes azt ígérte, hogy télen sem kell őrült fogyasztási adatokra számítani. Mégpedig azért, mert először az EQE SUV kapta meg az utastér temperálására alkalmazott hőcserélő rendszert, mely az akkumulátor amúgy feleslegessé váló hőjével képes fűteni a belső teret. Ezek után eszméletlenül furdal a kíváncsiság, hogy mit tudhat egy EQE 300, vagy 350+ SUV modell. Gondolom azoknál még parádésabb fogyasztást lehet elérni.

Minden elismerésem a Mercedes tervezőinek, mérnökeinek, embereinek, robotjainak, egyszóval mindenkinek, hogy egy ennyire kezesbárányt alkottak. Szó se róla, az EQS SUV is nagyszerű autó, de az már nekem túl nagy és szerintem vagyunk ezzel így páran. Ez az EQE SUV pedig az a kategória, amivel szívesen lemegyek egy szűk mélygarázsba is, és játszi könnyedséggel beállok egy még szűkebb helyre. Vagy megkérem az autót, hisz ő is be tud állni automatikusan.

A fenti Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC SUV tesztautó most megvásárolható (ide kattintva) a Pappas Auto rendkívüli ajánlatában (ide kattintva), ahol számtalan másik, raktáron lévő EQ modell közül lehet válogatni. Továbbá most a Mercedes-Benz 500 000 Ft értékben állja a töltés díját, minden új EQ modell vásárlása esetén.

Azaz Magyarországon és Európa szerte több mint 500 000 töltőponton egy évig ingyen tölthetünk 500 000 Forintig. De erről bővebb tájékoztatást a Pappas Auto Hunyadi úton található értékesítő kollégák tudnak többet mondani. Érdemes hozzájuk betérni akár egy kávéra és megcsodálni az összes kiállított Mercedes vagy Maybach modellt.

Gaben
Az e-cars.hu ötlete 2015 novemberében pattint ki a fejemből, majd 2017 januárjától naponta gyártjuk az értékes tartalmakat.