5 perc alatt 160 kilométerre elegendő hatótáv. Ez így nagyon szépen hangzik, azonban egészen mostanáig nem nagyon volt reális esély arra, hogy ez ténylegesen valóság is legyen. Azonban pár hónapja az izraeli StoreDot igencsak belendült a témába és pontosan egy ilyen megoldáson dolgoznak.
A StoreDot 2018-ban előállt ezzel a technológiával és akkoriban sikerült is olyan támogatók pénzét bevonzani, mint a BP, Samsung, Daimler és a Volvo. Valamint a VinFast is komoly összegekkel van jelen a startup költségvetésében. Szerencsére egyre inkább biztos, hogy az akkor begyűjtött pénzek jó helyre kerültek, hiszen már tavaly gyakorlatilag kész megoldásról olvashattunk a StoreDot gondozásában. A technológiát ők XFC-nek (extreme fast charge) nevezték el. A kínai partnerük segítségével (EVE) már tavaly novemberben le tudtak gyártani egy komplett elő-szériát ebből az igen ígéretes cellából, melyben az alapok ugyanazok, mint az elterjedt kémiájú darabokban, ám több komponenst is másra cseréltek. A rendkívül gyors töltési képesség elérése érdekében többek közt szilíciumra váltották a lítium-ion elem negatív pólusán az addig alkalmazott grafitot.
Idén márciusban már azzal állt elő a StoreDot, hogy 2024-re jöhet a tömeges gyártás. Mindez csak a kezdet. 2028-ra már 3 percre tudnák csökkenteni a töltési időt és 2032-re már a 2 perc/100 mérföld (160 km) van becélozva. A technológia 100in5, 100in3 (40 százalékos javulás) és 100in2 (további 33 százalékos fejlődés) néven fut a StoreDot berkein belül.
Ha pedig valakinek kétsége lenne a technológia felől, a StoreDot most egy Youtube videóval igazolja az állításait. A demonstrációban a 100in5 cella vesz részt, melynek mérete 300*100 mm, kivitelezése zsákos és a már említett EVE gondozásában készült. A cella 10 perc alatt 20 Ah-ra töltődött, túllépve a bemutatóra kitűzött 0-80%-os kapacitáscélt.
A kísérletben részt vett cella valóban akkora töltést tudott felvenni, ami 5 perc alatt 100 mérföldre elég hatótávot biztosíthat. A töltés során az akkumulátor hőmérséklete egyetlen ponton sem haladta meg a 33 Celsius-fokot (91,4 Fahrenheit), ami jóval a StoreDot mérnökei által beállított ajánlott működési hőmérséklet alatt volt. Ezenkívül a cella összes kritikus paramétere optimális szinten működött. Ennek fényében a StoreDot munkája igen nagy hatással lehet az elektromos autós életre, amíg a szilárdtest akkuk meg nem érkeznek.