A háború miatt leáll a Volkswagen elektromos autógyártása

0

Mindenki nagy sajnálattal tekint a világon az Ukrajnában zajló eseményekre. A háború emberi vonzata a legborzasztóbb, de úgy tűnik, a nyugat-európai élet mindennapjaiba is egyre jobban behullámzanak az ukrajnai háború hatásai.

Rögtön itt van például a német Volkswagen. Melynek üzemeit bár több ezer kilométer választja el a háborús övezettől, ennek ellenére mégis hatással van azokra: a Volkswagen rövidített munkaidővel kényszerül számolni a drezdai és zwickaui üzemeiben. Ráadásul ez még csak a kezdet, hiszen a rövidített munkaidőn túl néhány napon teljes leállással is kell számolniuk ezekben az üzemekben. Az itt dolgozó alkalmazottak egy bizonyos részére kényszerszabadság is vár egy pár napra. További több ezer alkalmazottnál pedig rövidített munkaidő következik. A szóvivő szerint a zwickaui gyártósorok keddtől péntekig tétlenek lesznek. Drezdában szerdától péntekig nem gyártanak járművet.

Az ok egyszerű és egyben sajnálatos. A Volkswagen szerint Ukrajnából számos komponens érkezik a Drezdában és Zwickauban készülő elektromos modellekhez, melyek szállítása a háborús helyzet miatt akadozik, vagy éppen teljesen leállt. Többek között olyan kábelkötegek hiányoznak, melyeket Ukrajnában gyártanak. A Volkswagen vezérigazgatója, Herbert Diess pénteken elmondta, hogy munkacsoportot állítottak fel az egyéb lehetséges következmények felmérésére, például az ellátási kapcsolatokra vonatkozóan. Az ott dolgozó VW alkalmazottaknak többek között légi úton történő kimenekítést is már felajánlottak.

A világ egyik legnagyobb autógyártójaként, amely 660 000 embert foglalkoztat, nagy aggodalommal és megdöbbenéssel figyeljük az Ukrajna elleni támadást.” – nyilatkozta Herbert Diess, a Volkswagen csoport vezérigazgatója.

A nürnbergi központú Leoni nevű beszállító vállalat például két üzemét kényszerült bezárni a nyugat-ukrajnai Lviv melletti Stryjiben és Kolomyjában az országot ért orosz támadás miatt. Körülbelül 7000 alkalmazott gyárt ott kábelkötegeket (leginkább a fedélzeti elektromos rendszerekhez) a márka elektromos autókhoz. A szóvivő szerint a Leoni az egyik legnagyobb beszállítója a Volkswagennek. A szóvivőnek azonban nem volt tudomása róla, hogy az ukrajnai üzemek ideiglenes bezárása ekkor problémákat okozott a szászországi termelésben.

Hogy a helyzet még rosszabb legyen a VW és az autógyártás szempontjából, a Volkswagen saját autógyártó üzemet működtet Kalugában, Moszkvától délnyugatra. Hogy az események milyen hatással lesznek a Volkswagen eladásaira, azt most még megjósolni is nehéz. A Közép-Kelet európai régióba tavaly csaknem 660 000 járművet szállított a VW csoport összes márkája.