A Tesla 95%-ban újrahasznosítja az akkumulátorait

0

Az akkumulátor-alapú elektromos járművek kapcsán már-már klasszikus kérdésnek mondhatjuk azt, amikor felmerül annak témája, hogy mi lesz a sok akkumulátorral, amiket most gyártanak és tesznek bele az elektromos autókba. A kérdésre adható válasz sokrétű, de a közös nevező minden vonatkozásban egy szó: újrahasznosítás!

A hagyományos elemek esetében is ma már számtalan helyen leadhatjuk a lemerült darabokat. Nem jellemző, hogy ezek tömegesen kerülnének elásásra a szeméttelepek mélyén és az elektromos autók esetében még szigorúbb eljárásrendekkel találkozhatunk a jövőben. Vélhetően minden autógyártó kiépíti a maga folyamatait, aminek végén szinte a teljes akkupakk újrahasznosításra kerülhet, ha éppen nem egy energiatároló telepen, vagy egy szigetes napelemrendszerben gondolkodó személynél köt ki.

A Tesla a világ legnagyobb elektromos autógyártója, a többek még csak most kezdik felvenni a darabszámokkal a versenyt, de egyelőre messze van az igazi verseny ezen a téren. Azonban Elon Musk mindenre gondol ebben a témában (is), így nem csak az autó megtervezése volt a cél, hanem annak megsemmisítése is, ha végleg elhasználódott. Az akkupakk esetébe a 95 százalékos újrahasznosítási ráta a cél:

„2020 negyedik negyedévében a Tesla sikeresen telepítette a Nevadában található Gigafactory területén a cella-újrahasznosító létesítményének első fázisát az akkumulátorgyártási hulladékok és az elhasználódott akkumulátorok házon belüli feldolgozására. A Tesla évek óta együttműködik harmadik féltől származó akkumulátor-újrahasznosítókkal annak biztosítása érdekében, hogy akkumulátoraink ne kerüljenek hulladéklerakóba. Látjuk annak fontosságát, hogy házon belül is kiépítsük az újrahasznosítási kapacitást ezen folyamatok kiegészítésére. A helyszíni újrafeldolgozás egy lépéssel közelebb visz minket az anyaggyártás körének lezárásához, lehetővé téve a nyersanyag továbbítását közvetlenül nikkel- és kobaltszállítóinkhoz. A létesítmény lehetővé teszi a további innovációs tevékenységeket az akkumulátorok újrahasznosítása terén, lehetővé téve a Teslának, hogy gyorsan javítsa a jelenlegi terveket a működés közbeni tanulságok révén és elvégezze a K + F szükséges lépései.”

A fenti ábra azt szemlélteti, hogy 1000 kWh kapacitást alapul véve a folyamat végén 921 kWh kapacitás nyersanyaga kerül vissza a rendszerbe. A Tesla szerint 2020-ban 1300 tonna nikkel, 400 tonna réz és 80 tonna kobalt került kinyerésre az újrahasznosítás során.

„Házon belüli cellagyártóként mi vagyunk a legjobb helyzetben ahhoz, hogy termékeinket hatékonyan újrahasznosítsuk, hogy maximalizáljuk az akkumulátorok hasznosítását. A Gigafactory Berlin-Brandenburg és a Texas Gigafactory házon belüli cellagyártásának megvalósításával a gyártási törmelék jelentős növekedésére számítunk világszerte.Az újrafeldolgozási megoldásokat mindenhol helyszínre szabottan szeretnénk megoldani és ezáltal újra bevezetni az értékes nyersanyagokat a gyártási folyamatunkba. Célunk egy biztonságos újrahasznosítási folyamat kifejlesztése, amely magas újrahasznosítási arányt, alacsony költségeket és alacsony környezeti ráhatást eredményez. Gazdasági szempontból hosszú távon jelentős megtakarításokat várunk, mivel az akkumulátorok nagy méretű újrahasznosításával és újrafeldolgozásával kapcsolatos költségek jóval alacsonyabbak lesznek, mint a cellagyártáshoz szükséges új nyersanyagok beszerzése.”

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!