Már több, mint 500 e-busz járja Moszkva utcáit

0

Nagyvárosi környezetben az elektromos meghajtásnak nincsen párja, ez a hajtáslánc a leghatékonyabb. Zéró helyi-emissziókibocsátás és alacsony zajszennyezés mellett az elektromos személyautókon túl az elektromos buszoknak van csak igazán létjogosultsága. Szerencsére számos nagyváros a világon már felfedezte az elektromos buszokban rejlő előnyöket, még ha a bekerülési költség sokkal magasabb is, mint egy dízelmotorral szerelt autóbusz esetében. Most a világ egyik leghíresebb városából, Moszkvából hozunk híreket az elektromos tömegközlekedéssel kapcsolatban!

A város tömegközlekedési vállalata a Mosgortrans, ami idén októberben üzemelte be az 500. elektromos buszt a város területén. Ezek a buszok már közel 40 útvonalon szállítják az utasokat, segítségükre pedig városszerte 100 töltőállomás áll rendelkezésre.

Ezzel pedig Moszkva olyan városokat utasít maga mögé, mint London (300 db), Párizs (259 darab), Berlin (200 db) és Amszterdam (164 db). Az elektromos buszok beszerzését célzó program már 2018-ban megindult, akkor 200 darabbal, amihez 2019-ben újabb 100 e-busz csatlakozott. Ám itt nem állt meg a Mosgortrans, hiszen 2020 végéig újabb 300 e-busz beszerzése van tervben, amiből 200 már a város utcáin van. A számok pedig csak pörögni fognak felfelé, 2023-ig további 2300 darabos beszerzéssel kívánnak jelen lenni Moszkva utcáin. Ez úgy jön ki, hogy 2021-ben 1000, míg 2022-2023 között további 1300 e-buszt vásárol a társaság. Ez egy hihetetlen szám, csak egyes kínai városok büszkélkedhetnek ilyen flottával. Az eddigi buszok szállítója a Kamaz, ami sokaknak meglepő lehet, de bizony az orosz márka már egy ideje gyárt elektromos buszokat is.

Az 500. elektromos busz is egy Kamaz termék, pontosabban egy Kamaz 6282, amiben egy lítium és titán-alapú akkupakk biztosítja az energiát. Ez a különleges összetételű akkumulátor arról a tulajdonságáról ismert, hogy percek alatt is jelentős energiamennyiséget képes magába fogadni. Kiválóan tud sokféle hőmérsékleti viszonyban üzemelni, ám az energiasűrűsége alacsony, így egy ilyen busz hatótávja városi körülmények között is nagyjából 70 km hatótávot tud felmutatni, ám az akkupakk percek alatt teletölthető. Ez nagyjából 6-12 percet jelent, amit az utcákra telepített, pantográffal elérhető villámtöltőkön időzve tud összeszedegetni az állásidők alatt.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!