A Tesla jóváhagyási kérelmet nyújtott be a kínai kormányhoz a Model 3 új változatának olcsóbb lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorokkal történő felszerelésére.

Hirdetés

Eleinte a Tesla az energiatakarékos NCA (Nikkel Cobalt Aluminium Oxide) akkumulátorcella saját változatát használta elektromos járműveiben, ez azonban ellentétes érdekeket képviselt az iparág többi résztvevőjével szemben, akik az NCM (Nikkel Manganese Cobalt Oxide) cellákat használják.

Különböző jelentések számoltak be arról, hogy a Tesla az NCM akkumulátorcelláira vált a kínai Model 3 gyártása során, melyeket a Gigafactory Shanghaiban építenek, ezzel pedig az itt gyártott járművek lehetnek a Tesla első járművei, melyekbe nem a Panasonic által gyártott egységek kerülnek.

A pletykák valóságalapját az is erősíti, hogy Musk szerződést kötött az LG Chem és a CATL céggel az új gyárban előállított járművek akkumulátorának gyártása céljából. Már év elején felröppentek a hírek, melyek szerint akár CATL lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorait is használhatnak. Kevesek hitték ezt akkor, hiszen ezek a típusú akkuk sokkal kevésbé népszerűek az autóiparban, és főleg néhány kínai elektromos járműben használják alacsonyabb energiatároló kapacitásuk, de viszonylagos költséghatékonyságuk miatt.

A Tesla most az Ipari és Informatikai Minisztériumtól kérte az LFP akkumulátorokkal felszerelt új Model 3 jóváhagyását a Minisztérium Road Motor Vehicle Manufacturing Enterprises and Products legújabb elfogadott sorozatába történő beiktatásához:

A beadvány alapján a Model 3 műszaki jellemzői nem változtak, az egyetlen módosítás az új LFP akkumulátorokat érinti.

Az ilyen típusú akkumulátorok egyik nagy előnye, hogy nem használnak kobaltot, ami drága és sok esetben ellentmondásos nyersanyag (főként környezetvédelmi szempontokat figyelembe véve). A Tesla már régebben is beszélt az akkumulátorok kobalt-tartalmának fokozatos megszüntetéséről, és az NCA akkumulátorcellái már kevesebb kobaltot használnak, mint a legtöbb hasonló kémiai elveken alapuló, használatban lévő energiahordozó az elektromos autózás szegmensében. Fontos, hogy a cégóriás állítása szerint az LFP akkumulátorok biztonságosabbak is, ha valamilyen probléma merülne fel (megsérül az akkumulátor, csere szükséges, stb.), és nem égnek olyan gyorsan, mint más Li-ion akkumulátorok.

Fő hátrányuk egyértelműen az alacsonyabb energiasűrűség, de a CATL-nek sikerült javítania az LFP aksik ezen specifikációján, és nem utolsó sorban növelték az élettartamát is. Kíváncsian várjuk az első felhasználók tapasztalatait, már ha Kína rábólint a dologra természetesen.

Ide kattintva csatlakozz a legnagyobb és legaktívabb Magyar Tesla Club Facebook csoportunkhoz és tudj meg mindent a jövő autójáról.