Ezzel pedig megérkeztek Európába a GAZ modelljeinek elektromos változatai, de ezek egyelőre csak átalakítások, a tömeggyártásra még várni kell.

Hirdetés

Az irány minden esetre kiváló, ugyanis az EFA-S, az orosz gyártó német partnere most bemutatta a Gorky Autóüzemben gyártott GAZelle NeXT haszongépjárművek elektromos hajtásra adaptált lehetőségeit.

Európában jelenleg olyan sebességgel jelennek meg az újabbnál újabb e-kisbuszok és teherautók, hogy azt már lassan követni is nehéz (az elmúlt hetekben mutatták be például az új Opel Vivaro e-t, hogy csak a legfrissebb történést említsem), és úgy tűnik, hogy az E35 GAZelle NEXT (mely elérhető dupla kabinos változatként, de igény szerint kisteherautó kivitelben, vagy akár 9 férőhelyes kisbuszként is megvásárolható) csatlakozik ehhez az eddig sem néptelen táborhoz.

Persze, sokan mondhatják, hogy Dunát lehet már rekeszteni ezekkel a konstrukciókkal, de volt itt valami, ami felhívta a figyelmünket erre az elképzelésre, ugyanis az EFA-S meglehetősen nagy akkumulátorcsomagokkal látja el elektromos modelljeit. Esetünkben ezeket a gépeket „csak” 80 kWh akkumulátor-kapacitással készítették el, melyből következik, hogy a várható maximális hatótávolság 200 km körül alakul egyetlen töltéssel. Tudom, ez az érték már manapság sem mondható kirívóan erősnek, de a fuvarozás és teherszállítás szegmensében egy 1000 kg teherbírású kisteherautótól nem is olyan rossz ez.

Sőt, az akkumulátor kapacitása szükség esetén ennél nagyobbra is növelhető, ha igazán nagy hatótávot szeretnénk kihozni az e-furgonból, akár 244 kWh-ig is feltolhatjuk az aksi kapacitását, papíron háromszorosára növelve ezzel a hatótávot. A matek persze kiadná, de a valóság valószínűleg ennyire nem előnyös, hiszen egy ekkora akkumulátor jóval nehezebb, ha pedig maximumra terheljük a platót, azzal szintén megtehető kilométerektől kell búcsút vennünk.

Ki tudja, talán ha az elektromos járművek iránti kereslet elér egy bizonyos szintet, a GAZ úgy dönt, hogy érdemes egy sorozatgyártott változatot is megtervezni a modellekből, ehhez azonban a nagy fuvarozó és szállítmányozó cégeknek meg kell látniuk a potenciális lehetőséget az elektromos hajtásban. A hatékonyság és a technika előnyei megkérdőjelezhetetlenek, nincs tehát más hátra, mint hogy ledöntsük a sztereotípiákat, és belevágjunk ebbe az újdonságba.