Az EAFO [European Alternative Fuel Observatory] tanulmányából kiderül, milyen megtévesztőek is tudnak lenni a számok, ugyanis összehasonlítva az adatokat, félrevezető lehet kizárólag a százalékokra hagyatkozni. Egy szemléletes példával élve, ha valaki az előző évben egyszer sem evett napi egynél többször, idén viszont az év első napján kétszer eszik, már el is érte a 100 százalékos javulást. Ettől függetlenül az év többi napján még ugyanúgy éhen fog maradni, de a számok azért legalább meggyőzőek. Többé-kevésbé ilyen, és ehhez hasonló pontatlanságokat tár fel a Carwow nemrégiben készített értékelése az európai országok elektromos autó töltőiről. 

Hirdetés

Így történhetett meg például az is, hogy Törökországban 995 százalékos javulás történt. A hatalmas növekedés oka, hogy míg 2018-ban összesen 76 töltő volt elérhető a török e-autósok számára, ez a szám 2019-re 832-re emelkedett. Azonban egy Törökország méretű ország számára – ami szeretne saját villamosenergia-gyártóval rendelkezni – ez még mindig nem elég. Ebből is látszik, hogy maga a százalékos gyarapodás nagyon markáns, de számok mögötti valós érték elenyésző. Ez persze nem egyenlő azzal, hogy nem kiváló a tendencia, sőt, de hiba lenne azt hinnünk, hogy a törökök élen járnak az elektromos autózásban, vagy a töltés megszervezésében.

A második helyezést Románia érte el ebben a rangsorban, így jelenleg a 238 397 km²-es ország 397 töltővel rendelkezik. Úgy is megfogalmazhatjuk, hogy minden 600 km²-re jut egy töltő. Mit gondoltok, elég ez? Romániában egyébként nincs pontos adat az e-autók számáról, de egyes becslések szerint az országban 3000 tisztán elektromos hajtású jármű van forgalomban. Ez azt jelenti, hogy a 397 töltőkészülék mindegyikének elméletileg valamivel több, mint hét autóval kell megbirkóznia, és akkor még nem is vettük számításba a PHEV-eket.

Azokon a helyeken, ahol sokkal szélesebb körű töltőhálózat működik, például az Egyesült Királyságban, alacsonyabb volt a növekedés aránya: mindössze 54 százalék volt 2018-ról 2019-re, de az ő esetükben ez összesen 27 719 töltőt eredményezett. A számok tanúsága szerint Törökország EV-barátabb helynek tűnik, mint az Egyesült Királyság. Na pont ezért kell a statisztikák mögé néznünk. 

Végül, vessünk némi pillantást a kialakult rangsorokra, eltérő szempontok szerint:

A legnagyobb arányú töltőoszlopszám-növekedés:

1. Törökország +995%
2. Románia +231%
3. Litvánia +157%
4. Belgium +117%
5. Portugália +101%
6. Spanyolország +75%
7. Csehország +72%
8. Egyesült Királyság +54%
9. Németország +52% 

A vállalat utánajárt a gyorstöltők bővülésének is. Törökország ismét lenyűgöző növekedési százalékot produkált: 1071 százalék. A 2018-ban lévő 7 gyorstöltő helyett 2019 végéig 82 lett. Európaszerte a következőképpen alakult a helyzet:

1. Törökország +1071%
2. Románia +336%
3. Litvánia +266%
4. Finnország +128%
5. Görögország +125%
6. Szlovákia +108%
7. Spanyolország +101%
8. Portugália +85%
9. Németország +81%
10. Csehország +77%

Számszerűsítve, a legtöbb gyorstöltővel rendelkező európai országok:

1. Németország: 6069
2. Egyesült Királyság: 4960
3. Norvégia: 3426
4. Franciaország: 2040
5. Spanyolország: 1244
6. Hollandia: 1072
7. Svédország: 1030
8. Svájc: 974
9. Olaszország: 919
10. Ausztria: 594

Tanulság: amikor elképesztő százalékokat látunk, ne feledjük, hogy nagyon megtévesztőek is lehetnek a mögöttük lévő konkrét számok nélkül!