650 lóerővel debütált a Hyundai IONIQ 5 N

0

A Hyundai IONIQ 5 N — az N sportmárka első tisztán elektromos nagyteljesítményű modellje ami a mai napon az angliai Nyugat-Sussex megyében, a Goodwoodi Sebességfesztiválon tartotta világpremierjét. Az új modellel folytatódik a Hyundai azon hagyománya, hogy egymással párhuzamosan kínál kiváló minőségű mobilitási megoldásokat és vezetőközpontú N modelleket. 

A Hyundai N márka az élharcosa a Hyundai Motor Company technológiai vezető szerepre törekvésének.” – mondta Jaehoon Chang, a Hyundai Motor Company elnök-vezérigazgatója. „Az N márka a technológiai know-how és a motorsport-tapasztalatok győztes kombinációjára alapozva új mércét teremt a járműteljesítmény terén. Ennek legfrissebb gyümölcse az IONIQ 5 N, amely új fejezetet nyit a sportos elektromos járművek történetében. A jármű megteremtésében szerepet játszó, kulcsfontosságú fejlesztések még inkább megerősítik a Hyundai versenyképességét, és ez a márka összes leendő típusára érvényes. Pontosan ez az N márka létezésének a célja.”

Az IONIQ 5 N „kanyarbetyár” képességeinek megalapozásaként nem kevesebb mint 42 kiegészítő hegesztési ponttal és 2,1 méternyi extra ragasztóanyag felhasználásával növelték a Hyundai mérnökei a nyers karosszéria szilárdságát. A villanymotor és az akkumulátor rögzítési pontjait megerősítették, növelték az első és hátsó segédvázak oldalirányú merevségét. A rali világbajnokságban szerzett tapasztalatokat felhasználva megalkotott integrált féltengelyeket (IDA) alkalmazzák elöl és hátul. Ezeket megerősítették, hogy elviseljék a villanymotorok nagyobb forgatónyomatékát, míg a 21 colos kovácsolt alumínium keréktárcsák alkalmazásával csökkentették a rugózatlan tömeget.

A még közvetlenebb kormányreakciók és -visszajelzés érdekében az IONIQ 5 N kormányoszlopát is megerősítettkk, ami fokozott szilárdságot eredményezett. Ezen túlmenően a modell egyedi N hangolású, fogaslécre ható elektromos kormányszervót (N R-MDPS) kapott, rövidebb kormányáttétellel és fokozott visszajelzéssel. 

Az N Pedál azért született, hogy az elektromos járművek eredendően nagy tömegéhez és méretéhez alkalmazkodva valósítsa meg a Hyundai bajnok i20 N WRC versenyautóiban megismert, közvetlen vezethetőséget a Hyundai. Az IONIQ 5 N-ben alkalmazott, intelligens, szoftveres funkció késlekedés nélküli ráfordulást és közvetlen gázreakciókat eredményez.

Az N Drift Optimalizáló funkció számos járműfunkció valós idejű szenzoradatok alapján történő, összehangolt vezérlésével tartja fenn a driftszöget. Az integrált Torque Kick driftfunkció a belső égésű motorral szerelt, hátsókerék-hajtású autóknál alkalmazott kuplungrúgást szimulálja olyan helyzetekben, ahol a drift gyorsabb indítására van szükség. A funkciót a kifinomult elektronikus vezérlő technológia teszi lehetővé.

Az N Nyomatékelosztás funkció a hajtóerő első és hátsó tengely közötti eloszlását variálja szabadon, 11 beállítható fokozatban. A hátsó tengelyen elektronikus részlegesen önzáró differenciálmű (e-LSD) segít optimalizálni a kanyarvételi képességet, az irányíthatóságot.

A Hyundai N nagyteljesítményű elektromos járművét számos műszaki fejlesztés emeli magasabb szintre. A villanymotorok maximális fordulatszáma eléri a 21 000/percet; a legnagyobb teljesítmény az N Grin Boost funkciót aktiválva 478 kW / 650 LE. Ezt az a kétfokozatú, nagyobb hatásfokú inverter teszi lehetővé, amely fokozott teljesítményt nyer ki az új, 84 kWh kapacitású akkumulátorból.

A versenypálya-használatot számos exkluzív funkció támogatja. Az N Grin Boost 10 másodpercre megnöveli a motorteljesítményt, így fokozva a gyorsítóképességet, míg az N Rajtautomatika három fokozatban szabályozott tapadással biztosítja a lehető legdinamikusabb rajtot, így a vezető a profi autóversenyzőkhöz hasonlóan indulhat el álló helyzetből. A Track SOC (Versenypálya töltöttségi szint) automatikusan kiszámítja a körönkénti energiafelhasználást.

A pályahasználatot megelőzően a vezető az N Akkumulátor Előkondicionálás funkciót alkalmazva a tervezett felhasználástól függően úgy állíthatja be az akkumulátorcellák hőmérsékletét, hogy azok a lehető legjobb hatásfokon működjenek. A gyorsulás (drag) üzemmódot választva ez rövid ideig tartó maximális teljesítmény-kifejtést jelent, míg a versenypálya (track) üzemmód a lehető legalacsonyabb hőmérsékletet állítja be, hogy minél több gyors kört tehessünk meg az autóval. 

Mindennapi használatra alkalmas sportautóként az IONIQ 5 N magával ragadó váltási érzetet és abból fakadó, érzelemdús vezetési élményt kínál, köszönhetően az integrált N e-shift és N Active Sound + funkcióknak. Az N e-shift jóvoltából a vezető maga szabályozhatja a teljesítménykifejtést, míg az N Active Sound + rendszer az elektromos járművekre jellemző, futurisztikus hangzás mellett a belső égésű motorral szerelt sportautók motor-, illetve kipufogóhangját is képes szimulálni, így fokozva a vezetés élményét. Ez a két rendszer együtt olyan, a belső égésű motorral szerelt autóktól megszokott hanghatásokat, illetve terhelésváltásokat biztosít, amelyek még intenzívebbé teszik a vezetés élményét. 

Az IONIQ 5 N megjelenését olyan sportos optikai részletek teszik ellenállhatatlanabbá, mint a kontrasztos fekete idomok vagy a hátsó légterelő szárny, amely nem csak az alapmodellre is jellemző, dinamikus karaktert hangsúlyozza ki, de versenypályán a vezethetőséget is javítja. 

Az N modell karosszériájának arányaiban is eltér az alapkivitelű IONIQ 5-től. 20 mm-rel alacsonyabb, a szélesebb abroncsok miatt a kerékíveknél 50 mm-rel szélesebb, a modell hosszúsága pedig 80 mm-rel nőtt, köszönhetően a hangsúlyosabb diffúzornak.

A normál IONIQ 5-höz hasonlóan az IONIQ 5 N fedélzetén is fenntartható anyagokkal találkozunk, az újrahasznosított papírból készített ajtóbetétektől kezdve a cukornád alapú bio-PET szöveteken át az újrahasznosított PET-palackokból készített fonalakig, a cukornád alapú bio-TPO anyagoktól a környezetbarát feldolgozású bőrkárpitozásig. Az IONIQ 5 N ezek mellett újrahasznosított gumiabroncsokból kinyert festékanyagot, valamint újrahasznosított Alcantara ülésszövetet is kínál.  

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!