Ha valaki a néhány napja a kínai elektromos autógyártók által kötött paktum révén összeesküvés-szagot érzett, annak igaza volt. A jog nyelvén az ilyen közös összefogás, ami leginkább az árak összehangolt mozgatását tűzi ki célul, trösztnek minősül, ami a világon mindenhol törvényekbe ütközik. Egy ilyen összefogás gyakorlatilag mindenkinek jó, csak éppen a vásárlóknak nem, akik éppen azt szeretnék látni, hogy az egyes gyártók versenyezzenek egymással, hogy folyamatosan jobb áron kínálják termékeiket.
Egy ilyen szép kis megállapodás pontosan ennek az elvárásnak megy ellen, ami bőven kimeríti a tröszt fogalmát, ami ellen szinte biztosan fel is fog lépni az adott ország szabályozó hatósága. Ebben az esetben is ez történt. Nem is értem, hogy a pár napja megkötött paktum kitalálói hogyan gondolták ezt.
Pénteken robbant a hír, miszerint a 2023 China Auto Forum nevű sanghaji rendezvényen a 16 kínai gyártót (köztük a Tesla, a sanghaji üzem révén) tömörítő CAAM (China Association of Automobile Manufacturers) résztvevői egy megállapodást írtak alá. Ennek négy fő pontja van, ezek szépen becsomagolják virágnyelven a lényeget: az elektromos autók árait Kínában közösen mozgatják, senki nem vág a másik alá váratlan árcsökkentésekkel. Ez ugyanis a többiek kárára vonzaná be a vevőket.
A Reuters szerint a kínai hatóságok szemét is megszúrta ez a kis megállapodás, hiszen az tökéletesen szembe megy a trösztellenes törvénnyel. A CAAM a honlapján közzétett közleménye szerint az árképzési vállalás megsértette Kína trösztellenes törvényét, és állításuk szerint ennek megfelelően törlik ezt a kitételt az autógyártók által aláírt kötelezettségvállalások listájáról. A CAAM arra is felszólította a 16 vállalatot és a többi tagot, hogy szigorúan tartsák be a trösztellenes törvényt, így tisztességesen versenyezzenek a vásárlókért a független árképzéssel – írja a Reuters. Az aláírók között volt a China FAW, Dongfeng Motor, SAIC Motor, Changan Automobile, BAIC, GAC, China National Heavy Duty Truck, Chery, JAC, Geely, Great Wall Motor, BYD, NIO, Li Auto, XPeng Motors és a Tesla.