Megállapodtak a kínai elektromos autógyártók, hogy nem indítanak árháborút

0

Aki kicsit is figyelte mostanában a híreket, annak nem újdonság, hogy Kínában meglehetősen jó áron lehet elektromos autókat vásárolni. Legyen szó a Hongguang MINI EV-tól kezdve egészen a Tesláig. Az európai árszinthez képest néha mellbevágóan alacsony árakon lehetett az elmúlt hónapokban ilyen elektromos autókat venni, aminek bizonyára a vásárlók örültek a legjobban, az autókat legyártó vállalatok már kevésbé.

Mindez érthető, hiszen mindenki pénzért tevékenykedik és mivel az elektromos autók fejlesztése és gyártása nem olcsó dolog, igen sok befektetést is megkíván. Ezt persze szeretné mielőbb viszont látni minden befektető, de minél alacsonyabb egy elektromos autó ára, annál lassabban csordogálnak vissza a befektette milliók (milliárdok).

Ebbe a kényes egyensúlyba taposott bele a Tesla idén év elején, amikor váratlanul nagyarányú árcsökkentésekbe kezdett Kínában. Akkor sok korábbi vásárló fel is háborodott, hiszen előtte a Tesla évekig emelte lassan de biztosan az árait. Majd idén egyik napról a másikra eltörölte ezeket az áremeléseket.

Az elégedetlen Tesla vásárlókon túl az ottani autógyártók is csúnyán nézhettek Elon Musk fotójára, hiszen a vásárlók megrohamozták a Teslát, ami így története legjobb számait tudta hozni 2023 második negyedévében, közel 466 ezer eladott autó képében. Ezt a sok vevőt pedig a többi kínai gyártótól szippantotta el a Tesla. Érthető tehát a felháborodás.

Jelenleg is zajlik a 2023 China Auto Forum nevű sanghaji rendezvény, ahol a 16 kínai autógyártót tömörítő CAAM (China Association of Automobile Manufacturers) szervezet is jelen van, az érintett márkák képviselőivel együtt. Ezek a China FAW, Dongfeng Motor, SAIC Motor, Changan Automobile, BAIC, GAC, China National Heavy Duty Truck, Chery, JAC, Geely, Great Wall MotorBYDNIO, Li Auto, XPeng Motors és a Tesla.

A texasi székhelyű elektromos autógyártó jelenléte meglehetősen érdekesnek tűnik, hiszen a megjelenés oka nem volt más, mint hogy közös nyilatkozatot tegyenek arról, melyben megállapodnak legfőképp abban, hogy nem ígérnek egymás alá árban.

A kínai CnEVPost megszerezte a megállapodás 4 fő pontját, amit a megjelent gyártók, köztük a Tesla is aláírt:

  • „Először: betartjuk az iparág szabályait, szabályozzuk a marketingtevékenységet, fenntartjuk a tisztességes versenyrendet és nem zavarjuk meg a piac tisztességes versenyrendjét abnormális árakkal.
  • Másodszor: figyelni fogunk a marketing módszerekre, nem fogunk túlzott, vagy hamis marketinget folytatni, hogy ne vezessük félre a fogyasztókat.
  • Harmadszor: a minőséget helyezzük előtérbe, minőségorientált, kiváló minőségű termékeket és szolgáltatásokat használunk, hogy kielégítsük a vásárlók jobb életre vonatkozó igényeit.
  • Negyedszer: aktívan teljesítjük társadalmi felelősségünket, aktív szerepet vállalunk a gazdasági növekedés stabilizálásában, a bizalom növelésében és a kockázatok megelőzésében, valamint közösen hozzájárulunk a nemzetgazdasági növekedéshez.”

Fontos azonban megjegyezni, hogy ez az árképzési kötelezettségvállalás önszabályozó és semmi esetre sem kötelező – legalábbis jogilag. Ennek ellenére jóhiszeműségről tanúskodik ez a megmozdulás a kínai autógyártók között, amelyeknek segíteniük kell a tengerentúli árháborúk stabilizálását… legalábbis egyelőre.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!