Hogy egy autógyártó mennyire veszi komolyan az elektromos meghajtásra való átállást, azt legjobban az általuk kínált elektromos autók mennyisége mutatja meg igazán. Tipikus példa erre a Volkswagen, akik brutális erővel vetették bele magukat az elektromos autók tervezésébe és gyártásába, nem beszélve a kidolgozott stratégiáikról, melyek a hosszútávú tervekről szólnak.
Ennek teljesen ellentéte a japán Toyota hozzáállása, akik köszönik szépen, vidáman elvannak az „öntöltő” hibridjeikkel. Míg a legtöbb autógyártó egyre több tisztán elektromos típussal áll elő, ők még csak reszelgetik az első ilyen autójukat. 2021-ben ott tartunk, hogy a bZ4X még mindig csak tanulmányautóként létezik. De legalább már tudunk róla pár dolgot.
Ez a fajta ellenállás egyenesen a vállalat vezérétől eredeztethető, ő Akio Toyoda, a Toyota vezérigazgatója. Ellenszenvét a tisztán elektromos meghajtásról számtalan alkalommal hangoztatta már, véleménye szerint nincs valós igény erre a meghajtásra és még a technológia sem áll készen a valós, napi-szintű használatra. Mondja ezt a tényleg ritkaságszámnak betudható hidrogénhajtás egyik élharcosa. Ilyen autójuk érdekes módon már itthon is kapható. Korábban Toyoda egyik kirohanása igen erősre sikerült.
A Bloomberg szerint a Toyota-vezér legutóbbi megnyilvánulása sem aratott osztatlan sikert, itt már a márka öt legnagyobb részvényese (The AkademikerPension, Storebrand Asset Management, Nordea Asset Management, KLP és a Church of England Pensions Board) is jelezte, hogy jó lenne kicsit visszavenni, mert meglátásuk szerint Toyoda hozzáállása már lassan a vállalat jövőjét is veszélyeztetheti. A CEO a közelmúltban tartott JAMA (Japanese Automobile Manufacturers Association – Japán Autógyártók Szövetsége) konferencián a szövetség elnökeként bírálta a belsőégésű motorral szerelt autók japán belpiacára vonatkozó tiltások kilátásba helyezését. Szerinte nincsen még itt ennek az ideje és emiatt a hazai gyártók hátrányba kerülhetnek saját terepükön a külföldi márkákkal szemben, hiszen azok jóval előrébb járnak a villanyosításban.
A hírt olvasva tettem én fel magban a kérdést, ha ennyire tart a Toyota az ellenfelek térnyerésétől, miért nem állnak végre neki ők is tisztán elektromos autók fejlesztésébe és gyártásába? Értem, hogy a hibridek ma még biztosabb talajt jelentenek a márkának, de ennek a következő pár évben vége. Aki pedig lemarad, az kimarad…