Edmunds teszt – élet a 0 kilométer kijelzése után

0

Az elektromos autók használata során a legfontosabb tényező az, hogy mennyi kilométert tud az autó megtenni egyetlen töltéssel. A belsőégésű motorokkal szerelt autóknál ez nem igazán volt fontos kérdés, tekintve a benzinkutak elég nagy számát világszerte. Ám egy elektromos autó használatakor bizony a sofőr sokszor nézegetni a hátralevő kilométerek becsült számát és próbálja lehetőleg elkerülni a 0 kilométer megtehető hatótáv kijelzést.

Sajnos ennek ellenére előfordulhat, hogy a megtervezett útvonal során baki csúszik a képletbe és az utolsó elektronokkal esik be egy autó a töltőpontra. Ilyenkor adódik jogosan a kérdés, hogy ha már nulla kilométer megtehető hatótávot ír ki egy autó, akkor mennyi van még hátra?

A becsült hatótáv kijelzése rengeteg dolog függvénye, legyen szó hőmérsékletről, domborzatról, vagy éppen a sofőr vezetési stílusáról. A fogyasztási adatok nálunk Európában a WLTP hatótáv szerint kerül megállapításra, ám sok vélekedés szerint az Egyesült Államokban használatos EPA még ennél is pontosabb képet ad. Éppen ezért volt egy kisebb felháborodás a Tesla részéről, amikor egy független mérési szerv szerint a Tesla autói azon darabok között vannak, melyek a „legbőkezűbben” jelzi ki a megtehető kilométerek számát. Vagyis ezek az autók jelzik ki a legkevésbé pontosan, hogy mennyi a valós megtehető hatótáv.

Konkrétan az Edmunds elemző cég által elvégzett teszt nem tetszett a mérnököknek, ami szerint a Tesla nemhogy pontatlanul jelzi ki a becsült hatótávot, de még alá is múlja a hivatalos EPA számokat. Alább az összesítő táblázat, a Teslánál vannak a legnagyobb mínuszok:

JárműEPA
becsült
Edmunds
által tesztelt
EPA
becsült
Edmunds
által tesztelt
2021 Audi
e-tron sportback
218 mérföld238 mérföld
(+9.2%)
44 kWh/
100 mi
38.2 kWh/
100 mi
(+13.2%)
2020 Chevrolet
Bolt
259 mérföld277 mérföld
(+6.9%)
29 kWh/
100 mi
25.7 kWh/
100 mi
(+11.4%)
2021 Ford
Mustang Mach-E AWD Ext Range
270 mérföld304 mérföld
(+12.6%)
37 kWh/
100 mi
33.1 kWh/
100 mi
(+10.5%)
2020 Hyundai
Ioniq Electric
170 mérföld202 mérföld
(+18.9%)
25 kWh/
100 mi
20.8 kWh/
100 mi
(+16.8%)
2019 Hyundai
Kona Electric
258 mérföld315 mérföld
(+21.9%)
28 kWh/
100 mi
22.3 kWh/
100 mi
(+20.4%)
2020 Kia
Niro EV
239 mérföld285 mérföld
(+19.2%)
30 kWh/
100 mi
25.3 kWh/
100 mi
(+15.7%)
2020 MINI
Cooper SE
110 mérföld150 mérföld
(+36.5%)
31 kWh/
100 mi
21.8 kWh/
100 mi
(+29.7%)
2020 Nissan
Leaf Plus SL
215 mérföld237 mérföld
(+10.2%)
32 kWh/
100 mi
27.1 kWh/
100 mi
(+15.3%)
2021 Polestar
2 Performance
233 mérföld228 mérföld
(-2.1%)
37 kWh/
100 mi
35.2 kWh/
100 mi
(+4.9%)
2020 Porsche
Taycan 4S
203 mérföld323 mérföld
(+59.3%)
49 kWh/
100 mi
32.3 kWh/
100 mi
(+34.1%)
2020 Tesla
Model S Performance
326 mérföld318 mérföld
(-2.5%)
35 kWh/
100 mi
32.6 kWh/
100 mi
(+6.9%)
2018 Tesla
Model 3 Performace
310 mérföld256 mérföld
(-17.4%)
29 kWh/
100 mi
30.1 kWh/
100 mi
(-3.8%)
2020 Tesla
Model 3 Standard Range Plus
250 mérföld232 mérföld
(-7.2%)
24 kWh/
100 mi
23.0 kWh/
100 mi
(+4.2%)
2020 Tesla
Model X Long Range
328 mérföld294 mérföld
(-10.4%)
35 kWh/
100 mi
35.0 kWh/
100 mi
0.0%
2020 Tesla
Model Y Performance
291 mérföld263 mérföld
(-9.6%)
30 kWh/
100 mi
29.6 kWh/
100 mi
(+1.3%)

A szituáció hatására az Edmunds új tesztet készített, itt már azt vizsgálva, hogy mennyit megy még el egy adott Tesla, amikor az már 0 kilométer megtehető hatótávot jelez ki. Az összehasonlítás kedvéért két, nem Tesla modell is bekerült a táblázatba:

A teszt bizonyítja, hogy bár a Tesla autói előbb „nullára futnak”, de mégis ezekkel az autókkal lehet utána még a legtovább eljutni. A konkrét nyertes ebben a tesztben a 2021-es Tesla Model 3 Long Range volt. Ez szép eredmény, bár tény, hogy sok felhasználót a 0 kilométer láttán a hideg rázza ki.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!