A skandináv bútorgyártó a hírek szerint hatalmas megrendelésre készül, előtte azonban teszteli a kiválasztott, új elektromos furgonok prototípusait, ezeknek a modelleknek ugyanis speciális rakodómérettel kell rendelkezniük.
Ez a lépés is szerves részét képezi az IKEA zéró emissziós elkötelezettségének, annak részeként pedig nem is választhattak volna jobb megoldást az elektromos szállítás bővítésénél. A társaság a közelmúltban már be is fejezte a próbamodellek tesztelésének két fordulóját (az autók a Renault-tól és a MAN-től érkeztek, melyeket Párizsban és Berlinben is külön-külön próbára tesznek, két eltérő környezetet teremtve ezzel a relevánsabb eredményekért).
2018-ban az IKEA bejelentette, hogy 2025-re szándékozik átállni a 100 százalékban elektromosan hajtott járművekkel történő házhozszállításra, mind a 30 országban, ahol megtalálhatók az üzleteik. Nem tudni pontosan, mennyire haladnak az előkészületek, de az értesülések szerint a vállalat hamarosan több száz (de ezres nagyságrendet is lehetett hallani) elektromos kisteherautót rendelhetnek.
A cég vezetése szerint a meglévő elektromos járműveik, melyekkel az úgynevezett „last-mile” kiszállításokat végzik, nem megfelelőek a vállalat igényeihez, mivel a csomagok mérete nagyobb járműméreteket igényel. Ezzel magyarázható, hogy miért is tesztelnek most két különböző modellt. A vállalatnak nehézséget jelent a megfelelő kisteherautó kiválasztása, a legoptimálisabb mérethez pedig valós tapasztalatokra van szükségük.
„A tesztek részét képezték többek között 20 m3-es dobozok kiszállításai is, melyek lehetővé teszik a vállalat számára, hogy az IKEA-ra jellemző teljes karton raklapokkal rakodja meg az új e-furgonokat. Ez a működési módszer gyorsabb rakodást jelent, valamint minimalizálja az utcán lévő járművek számát azáltal, hogy teljes mértékben ki tudjuk használni minden autónkat. Végül, az új prototípusok hatótávolsága van akkora, hogy mind a városi vásárlóink, mind pedig a logisztikai egységeink elérhető közelségbe kerültek.”
Raphael Guillard, az IKEA Retail (Ingka Csoport) stratégiai és beszerzési vezetője elmondta:
„A last-mile opcióval történő szállításhoz nem volt megfelelő típusú, rendelkezésre is álló EV-nk, és a piacon is nehéz volt megfelelőt találni. A Renault és a MAN modelljei azonban most igazi lehetőséget adtak nekünk, eljött az idő, amikor a valóság megfelel az elvárásainknak. Olyan járművekre van szükségünk, amelyek optimalizált teherbírási képességgel rendelkeznek, erre pedig nemcsak a költségek biztosítása érdekében van szükség, hanem a nagyobb forgalmi torlódások elkerülése is szempont a nagyobb városokban.”
A Renault és a MAN által biztosított modellek pontos típusát nem említették, de a két lehetséges befutó már létezik. Amik szóba jöhetnek:
- Renault Master Z.E.
- MAN eTGE