A McKinsey tanácsadócég a napokban publikált egy igen jelentős felmérést „Az út az e-mobilitás előtt” címmel az elektromos autók helyzetéről, elfogadottságáról. A felmérés során 11 100 felhasználót kérdeztek meg, amelyből 1200 EV tulajdonos volt. Úgy tűnik az emberek szerint az utóbbi években előrelépés történt technikai szempontból, több az elérhető modell a piacon, bővült a töltési infrastruktúra. McKinsey azonban a fogyasztói igényeket az „utolsó nagy ismeretlennek” nevezte.
Míg eddig a piacon csak néhány elektromos modell volt jelen, ami hátráltatta az elterjedésüket, addig napjainkra a nagyobb autógyártók is elkezdik tömegesen gyártani az e-autókat, a McKinsey becslése szerint 2025-ig nagyjából 400 különféle modell lesz elérhető a piacon.
„Három vagy négy évvel ezelőtt a legnagyobb problémát az jelentette, hogy nem volt elég megvásárolható modell.” – Mondta Russell Hansley a McKinsey munkatársa. 2016-ban, mikor a cég elvégezte ugyanezt a felmérést, a megkérdezettek 26 százaléka azt mondta, hogy a kívánt járműtípus nem áll rendelkezésére elektromos kivitelben. 2019-ben, amikor megismételték a felmérést, ez a szám 6 százalékra mérséklődött.
2020. meghatározó év lesz az elektromos autózásban, 113 új e-autó típusra lehet számítani világszinten. A járművek megoszlása pedig változni fog, az eddigi kis méretű járművek mellé minden méret-kivitelben érkeznek versenyzők.
A megkérdezettek tudatossága az elektromos autók előnyeiről azonban kimagasló, a válaszadók közül globálisan 90 százalék mondta azt, hogy tisztában van ezekkel az előnyökkel. Ez a szám országonként tekintve Kínában a legmagasabb, ott 100 megkérdezettből 99 állítja, hogy tisztában van az elektromos autó használat előnyeivel.
2016-ban Kínán kívül az emberek 29-44 százaléka mutatott hajlandóságot az elektromos autó vásárlára, 2019-ben ez a szám már 51 százalék volt.
Globálisan azonban még mindig sokan aggódnak részben a töltési nehézségek miatt, részben az akkumulátorokkal kapcsolatban. Sokszor ez az aggodalom egyszerűen az ismeretek hiányából fakad. Furcsa jelenségek is megtalálhatóak a felmérésben. A töltés miatti aggodalom olyan területeken is jelen van, ahol igen sűrű a töltőhálózat.
A hatótávolságra vonatkozó félelmek továbbra is fennálnak, pedig csupán a válaszadók 12 százaléka tesz meg többet napi 40 kilométernél.
A McKinsey szerint ezek a tényezők azok, amelyek sokak érdeklődését nem keltik fel az e-autók iránt.
Russell Hensley kiemelte, hogy a 2010-es évek az elektromos autók újjászületésének ideje volt, amikor az első generációs modellek megjelentek. Azonban a következő évtized lesz az, amikor ezek a modellek határozzák meg a piac irányát.
Rámutattak a költségek csökkenésére is, 2008. óta vizsgálják az akkumulátorok költségeit, amikor is az egy kWh ára 1600 dollár volt, manapság ez mindössze 100–200 dollár. Összességében a költségek az eredeti összeg egy tizedére estek vissza.
Az elektromos autót használók összevetve a hagyományos autót használókkal:
- átlagosan 5 évvel fiatalabbak,
- inkább városias környéken élnek,
- 32 százalékkal hosszabb időt töltenek ingázással,
- 30 százalékkal többet keresnek,
- 6-szor valószínűbben vásárolták az autójukat online.
A kutatásból az is kiderül, hogy a kereskedések sincsenek felkészítve az EV értékesítésre. Sok helyen az aladók nem ismerik ezeket a modelleket, nem tudnak felvilágosítást adni az előnyeikről.