Egyre közelebb érkezik az idő, amikor Európa „Gigafactoy”-ja elkészül Svédországban. Itt 32 GWh-nyi Li-ion akkumulátor készülne 2023-tól, de már 2019-től elkezdenének próbagyártással foglalkozni. A szériagyártást pedig 2020-ra időzítik.
Az ex-Tesla főnökök, Peter Carlsson és Paolo Cerruti által közösen alapított vállalat lépésről lépésre halad a megvalósulás útján. A kezdetekről ITT olvashatsz.
A Volkswagen is meglátta a lehetőséget a frissen alakuló vállalatban, így a MAN divízión keresztül ők is beszálltak a buliba.
Februárban pedig az Európai Befektetési Bank döntött úgy, hogy 68 millió eurós összegben járul hozzá a költségekhez, az EU InnovFin nevű projektjén belül. Akkor úgy állt a helyzet, hogy hónapokon belül elkezdődhet az építkezés. A dolog tehát itt tart, kezdődhetnek az előkészítő és kivitelezési munkák, melyek az alábbi főbb lépeseken fognak végigmenni:
Terület kiválasztása: A Svédországban és Finnországban tíz potenciális gyárhelyszín közül hat hónapon át tartó mélyreható értékelést követően a Northvolt két svéd önkormányzattal való társulását jelentette be:
Västerås: Jelenleg is számos multi otthona, köztük az egyik fő befektető ABB egyik kutatási és fejlesztési központja is itt van. A környezet és az itteni cégek jelenléte miatt a Northvolt is ide tervezi K+F részlegét, 300-400 emberrel.
Skellefteå: Itt inkább a gyártáshoz szükséges nyersanyagok, bányatársaságok vannak jelen. A Northvolt is ide tervezi magát a gyárat, 2000-2500 ember alkalmazásával. A gyár 2020-ra indulhat be, első körben évi 8 GWh-nyi Li-ion akkumulátor készülne, majd 2023 után pedig 32 GWh-nyit termelne a gyár. Ha összejönnek a tervek, valóban Európa legnagyobb li-ion gyára jöhet létre, ami tényleg versenyre kelhet a Tesla nevadai egységével.
Környezetvédelmi engedélyek beszerzése: Ez a feladatkör is jól halad már, állítólag a végső tárgyalások vannak már folyamatban.
Stratégia együttműködések: Már a kezdetekben is olyan nevek álltak be mögéjük, mint az ABB, a Scania éa a Vestas. A vállalat pedig a héten jelentette be, hogy csatlakozik hozzájuk a kanadai lítium értékesítő, a Nemaska Lithium és a japáán SECI akkumulátorgyár.
Akkumulátor rendszerek: A vevői igények alapján létrehoztak egy Northvolt Battery Systems nevű szervezeti egységet, akik teljes akkumulátorrendszerek kifejlesztésére szakosodott csapat. Az egység munkája magába foglalja a cellákat, az akkumulátorokat, az adatkezelő rendszereket és a termikus vezérlési funkciók tervezését. Az első elemmodul prototípusának fejlesztése idén februárban fejeződött be. A Northvolt azt is bejelentette, hogy az Epiroc a zéró kibocsátású bányászati gépek akkumulátorrendszerének szállítójaként őket választotta ki.
Akkucella tervezés: Jelentős lépések történtek az akkucellák tervezésében. A legmagasabb ipari szabványok alapján, melyeket a gyártási folyamat minden szakaszában megvalósítanak, a Northvolt cellatervező csapata az első tesztcellát az év elején mutatta be.
Újrahasznosítás: A Chalmers Egyetemen újrahasznosítási programot indítottak azzal a céllal, hogy lithium-ion akkumulátorok újrahasznosítási folyamatát iparosítsák.
Beszállítói kapcsolatok: A Northvolt kiterjedt kapcsolatokat fejlesztett ki a világ legfontosabb beszállítóival. Ezek a kapcsolatok lehetővé tették a csapat számára, hogy a K + F projektek kezdeményezésére a gépek, folyamatok és termékek tesztelése megkezdődhessen.
Nyersanyagok: A Northvolt világos ütemtervvel rendelkezik a felelősségteljesen bányászott, tiszta és biztonságos nyersanyagok beszerzéséről.
Csapat: A Northvolt csapata 12 emberből nőtte ki magát a 100 fősre. A csapatban 27 különböző nemzetiség van jelen, akik olyan helyek dolgoztak korábban, mint a Scania, a Tesla, a McKinsey, az ABB és a Renault Nissan.
Finanszírozás: A Northvolt tavaly adománygyűjtési akciót indított azzal a céllal, hogy 100 millió eurót gyűjtsenek össze a Northvolt Labs kezdeti finanszírozására.
Az EU Akkumulátor Szövetség: Maroš Šefčovic, az Európai Unió Energia Unióért felelős alelnöke kezdeményezését követően alakult meg az EU Battery Alliance tavaly ősszel. A Northvolt a kezdetektől fogva az EU Battery Alliance tevékeny tagja volt és továbbra is segíti a kezdeményezést az európai versenyképesség fenntartása érdekében.
Forrás: electrek.co